Macho šperky jsou pryč, kluci se nebojí ukázat city, říká designér Ondřej Stára

Ondřej Stára, kolekce bradpit91
Ondřej Stára, kolekce bradpit91

„Klučičí prsteny nemusí být chlapácké, staré předsudky už nefungují,“ říká student UMPRUM Ondřej Stára. Prostřednictvím šperků, RPG hry a objektů, jako je meč nebo zdobený suspenzor, odkazuje k mužské sexualitě a zkrášlování, ke kultuře sociálních sítí i k antickému Řecku.

„Čím dál tím víc mužů se nestydí přiznat, že jsou emocionální. Moje prsteny jsou i pro citlivé kluky,“ říká Ondřej Stára. Zatímco u holek podle něj hraje větší roli estetika, kluci nosí spíš šperky s velkou citovou hodnotou: „Často jde o snubní prsteny po rodině nebo o artefakty, které získali někde na cestách a znamenají pro ně vzpomínky. Spíš než estetika je důležitý význam, to, na co šperk odkazuje, co nositeli připomíná,“ vysvětluje Ondřej.

Od prvních pokusů před deseti lety, které se smíchem popisuje jako „hodně hnědé“, se postupně dopracoval k vlastní značce Mamori. Po několika letech tvorby minimalistických dámských šperků ale přichází zlom. „Dlouho jsem se soustředil na osvojení řemesla a dělal jsem jednoduše estetické věci, které zdobí lidi. Pak mi došlo, že už mi to nestačí. Že si chci udělat šperk sám pro sebe. Šperk, ve kterém bude sebeironie a který bude konfrontační,“ popisuje Ondřej.

Na letošním Designbloku vystavil práce, které jdou od předchozí tvorby úplně novým směrem. Vedle sedmi prstenů pro sedm konkrétních kluků byl součástí instalace tepaný meč s emotikony nebo opulentně nazdobený suspenzor. Příběh za kolekcí s názvem bradpit91 odkazuje k sociálním sítím, sexualitě a krizi mužství. Kromě šperků a objektů je součástí konceptu fiktivní digitální RPG hra. Poslechněte si víc v rozhovoru s Ondřejem Stárou v Modeschau.

Ondřej Stára, kolekce bradpit 91

Playlist:

Senor Sin Sexo – Answer Two
Kelela – Better
Rastronaut – Portas
Bad Gyal – Open The Door
Cuyo – Red Sand Riddim
Ofyerf – La Bestia de Izcalli
Bladee, Mechatok – All I want