Mimina a kostlivci. Almodóvarovo melodrama Paralelní matky odkrývá historické jámy ve svědomí Španělů
„Egypťan Sinuhet! Egyptský muž spolkl mobil a styděl se to přiznat, až po půl roce musel na operaci,“ hlásí Aleš čerstvé zprávy ze světa a zajímá ho, jak dlouho by s telefonem v břiše vydrželi jeho přátelé. „Dokud by mi někdo nezavolal,“ myslí si Tonda. „Ale ono se to naštěstí vybije,“ chlácholí Vítek, zatímco Aleš opět situaci dramatizuje poznámkou, že mobil nevykakáš.
„Po dvou letech kojení dětí Britka začala kojit svého snoubence,“ pokračuje v šokující krasojízdě zahraničních událostí Aleš, nepokrytě závidí a dožaduje se svých práv, nebo si natruc půjde lehnout do babyboxu. „Rozdojíme kozla!“ uklidňuje ho Tonda, který se pro něj kamarádsky obětuje.
Ke stimulaci mléčných žláz natočil režisér Pedro Almodóvar speciálně pro Čelisti svou novinku Paralelní matky. „Velká pocta mateřství, ale zároveň jeho první opravdu otevřeně politickej film o vztahu minulosti a přítomnosti,“ nakousává Aleš téma španělské občanské války, které snímkem rezonuje.
„Brutální konflikt, co zanechal velký jizvy i hromadný hroby poblíž španělských vesnic. A taky velký jámy ve svědomí lidí a potřebu nějak se léčit, což je kromě právě zmíněného mateřství další z rovin filmu,“ přibližuje Vítek. „Ale tohle je trochu jiný mateřství – jako by země rodila minulost, kostry,“ dodává.
„Je to jedno z jeho čistších, jímavějších melodramat,“ myslí si Aleš a Vítek vyzdvihuje zavedenou a dobře fungující spolupráci režiséra, autora hudby a kameramana. „Dovedou pozvat diváka dovnitř a vzbudit emoce,“ chválí, ale jedním dechem dodává, že je z příběhu dvou svobodných matek, které spolu prožijí traumatizující a zároveň i milostný příběh, vlastně trochu zklamaný. „Snaží se to bejt velice vrstevnatý, ale navzdory pověsti, která film předcházela, nezanechá hlubší dojem.“
„Pro ty, co mají Almodóvara nakoukanýho, tam toho moc novýho nebude. Pro ty, kdo od něj neviděli víc než jeden nebo dva filmy, ale můžou bejt jeho vizuální a dějový piruety stimulující,“ shrnuje Aleš.
Káknuly si Čelisti u zhruba stodvanáctého filmu z nekonečné série Halloween o vraždícím monstru Michaelu Myersovi, nebo je to jen zbytečně sadistická zívačka? A jak se jim líbilo pokračování polského horůrku Dnes v noci v lese nikdo nespí? Jak na Tomáše Stejskala zapůsobil celovečerní debut Emila Křižky Hrana zlomu? Je třetí sezóna seriálu Succession nejtoxičtější televizní močovinou? Donutila by Aleše Stuchlého vidina řízení fekální tatrovky začít chodit do autoškoly? Probudí Vítek Schmarc Pindruše? Má Tonda Tesař doma sbírku plastových uzenin? A komu všemu ji už ukázal? Poslechněte si celý pořad!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.