Na současné pandemii nevyspání se podílí i světlo. Displeje telefonů, žárovky i ledky škodí

světlo – neony
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy světlo – neony

„Naše cirkadiánní rytmy, naše biologické hodiny, se řídí mnoha signály, nejdůležitější je ale světlo,“ vysvětluje v magazínu Balanc Hynek Medřický, který se zabývá vlivem světla na zdraví člověka. Rozšíření umělého světla v žárovkách, ledkách a na displejích v kombinaci s tím, že trávíme příliš času bez slunce, způsobuje potíže se spánkem a oslabuje kognitivní schopnosti.

„Světlo bývalo drahé. Před dvě stě lety stála hodina světla tři hodiny práce. Nemělo cenu pracovat po setmění, bylo lepší počkat do rána.“ Žárovky nebyly tolik rozšířené a lidé trávili více času venku. Sluneční světlo je plné. Obsahuje všechny barevné složky a je intenzivnější než světlo, které běžně používáme v interiérech. Tak dostalo tělo silný a dlouhý signál, jaká je část dne. Dnes ale trávíme více času uvnitř, skryti před slunečními paprsky, a navíc jsme více vystaveni světlu umělému.

Před rozšířením umělého světla byla v noci tma. Žárovka byla vynalezena před 140 lety a od té doby si můžeme určovat, kdy a kde chceme svítit. Jenže vyšlo najevo, že umělé osvětlení obsahuje i modrou a zelenou složku. Ta dává biologickým hodinám signál, že je den, a není tedy třeba připravovat se na spánek. Hormon důležitý ke správnému spánku, melatonin, se začne vyplavovat, až když modrá a zelená složka mizí, tedy se západem slunce a za tmy. Pokud ale před ulehnutím koukáme na displeje nebo si svítíme, odkládáme regulaci melatoninu a posouváme si subjektivní délku dne.

Často koukáme do displejů počítačů, mobilních zařízení a televize. Ty sice mohou mít filtry modrého světla, ale podle Hynka Medřického to není dostatečné

„Dochází k tzv. sociálnímu jet lagu. Je to podobné jako cestovat přes několik časových pásem.“ Máme pak potíže usnout a ráno a dopoledne jsme unavení. Zlepšit tento stav můžeme tím, že se nebudeme vystavovat modrému a zelenému světlu před spaním, zhruba hodinu a půl před ulehnutím, nikoliv před usnutím. Nejjednodušší je pořídit si brýle, které odfiltrují nežádoucí části světelného spektra. Sice vidíme svět celý červeně, ale na běžné činnosti to stačí. Další variantou je pořídit si domů speciální osvětlení, je to ale velmi drahé a komplikované. Ne každá červená žárovka obsahuje jen červené světlo, modré i zelené v ní stále mohou být. Navíc máme doma i přístroje s malými displeji či diodami, které svítí také různými barvami, mikrovlny, modemy. Také často koukáme do displejů počítačů, mobilních zařízení a televize. Ty sice mohou mít filtry modrého světla, ale podle Hynka Medřického to není dostatečné. Modré a zelené světlo většinou jen ubírají, nezmizí zcela.

Vše důležité o vlivu světla na spánek a zdraví se dozvíte v celém záznamu pořadu.

Hynek Medřický
Spustit audio

Odebírat podcast

Související