Na túře do laboratoře. Tam, kde vědci nachodí 8 kilometrů denně a vyvíjí palivo budoucnosti
Rentgenové paprsky se tu používají jinak než v nemocnici – ve francouzském Grenoblu dokáží pomocí záření zjistit vlastnosti hmoty, vyvíjet nové materiály nebo zkoumat možnosti ekologičtějšího paliva pro budoucí auta. Paprsky, které jsou stobilionkrát jasnější než u běžného rentgenu, tu září od roku 1994.
„Proč používáme rentgenové záření? Protože proniká hmotou. Potřebujeme ho, abychom se podívali dovnitř. Čím jsou paprsky jasnější, tím vidíme lépe,“ vysvětluje mi Yannick Lacaze z oddělení pro styk s veřejností instituce ESRF (European Synchrotron Radiation Facility) ve francouzském Grenoblu. Ta poskytuje vědcům z celého světa místní silné rentgenové paprsky a ti je využívají ke svým výzkumům v různých odvětvích. Rentgenové paprsky neživou hmotu nezničí, v ESRF tak zkoumají vzácné vzorky jantaru nebo kostí prapředků, které by se řezáním znehodnotily. Vědci většinou stráví v Grenoblu 3 až 7 dnů, zpracování zde pořízených dat může ale trvat i roky.
Uživatelé ze 22 zemí mohou zařízení ESRF využívat zdarma a mezi nimi najdeme i Českou republiku, která je smluvním partnerem instituce od roku 1999. Výsledky svých vědeckých výzkumů pak ale musí badatelé zveřejnit v odborných časopisech. Firmy bádající pro komerční účely musejí platit, a to například až tisíc euro za hodinu experimentu. Automobilky tu zkoumají nové možnosti katalýzy pro své vozy a pracovali tu i vědci z kosmetických společností.
Zařízení, které má tvar prstence o obvodu 844 metrů, běží kromě technických odstávek nonstop, vědci se tu proto střídají po osmihodinových směnách ve dne v noci. Všechna pracoviště jsou neustále v provozu. Přihlášky zájemců prý ale i tak musejí z poloviny odmítat, kapacita ESRF totiž nestačí.
Moc obchodníků s ropou
Z výsledků zdejších výzkumů můžeme v každodenním životě těžit překvapivě dost. Nový materiál možná vznikne na základě poznatků o vlastnostech pavoučích vláken, která jsou pevnější než ocelová lana, a přitom jsou elastická. Zkoumají se zde také vlastnosti bambusu, vláken hedvábí nebo viru chřipky. V Grenoblu, jinak městě zimních sportů, momentálně také vyvíjejí ekologičtější palivo do aut.
„Tento týden zkoumáme palivový článek na bázi vodíku, který se bude používat v autech. Je to velice ekologický zdroj energie, protože vodík dostanete z vody a odpad je voda. Bohužel cesta je to celkem dlouhá,“ popisuje výzkum vědecký pracovník původem z Brna, Jakub Drnec, který má v Grenoblu pětiletou smlouvu. „Známe palivové články, umíme je vyrobit, dokonce si můžete koupit auto na takový pohon – pořád ale není vybudovaná infrastruktura, což je samozřejmě politický problém. Ropná lobby je mocná, takže se tyto technologie prosazují těžko.“
Jeho laboratoř se nachází na jednom ze 44 výstupů z prstence-urychlovače, ve kterém obíhají elektrony potřebné pro prosvěcování hmoty. Budova má kruhový tvar a jen elektrony pohybující se po zakřivené dráze vyzařují rentgenové záření. Jenom chůzí se tu stráví velká část pracovní doby. Denně se tu nachodí v průměru až 8 kilometrů. Zaměstnanci, kterých tu pracuje téměř 650, si dříve mohli v areálu půjčovat kola, ale kvůli častým úrazům společnost pohodlnější dopravu zakázala.
Už není jiná možnost
V týmu Jakuba Drnce je vědkyně z Polska, finský vědec a pracovníci z Francie, kteří dva roky stavěli prototyp palivového článku a ten teď začínají testovat. „Příprava trvá roky, analýza bude další roky, ale experiment zabere jen deset minut,“ popisuje Drnec. Tvrdí také, že je prosazení ekologických technologií nevyhnutelné, protože stávající situace s palivy je dlouhodobě neudržitelná. „V podstatě už není jiná možnost. Čínská vláda už celé kantony začíná přestavovat na vodíkovou ekonomii, protože v zemi mají ještě větší problém s ropou než my v Evropě.“ Logicky je tu tlak firem, které mají zájem do výzkumu zasahovat.
„Největší je ale tlak, že člověk musí zachránit ten svět – což není jednoduchý. A zabere to dost času,“ vysvětluje s nadsázkou a úsměvem Drnec, když vcházíme do olovem odstíněné místnosti s palivovým článkem. Olovem jsou stěny obložené proto, aby odsud neunikalo záření při experimentu. Během něj budou vědci pozorovat hlavně chemické a strukturální změny na článku v provozu. Proč vyvíjet další ekologický způsob dopravy, když už existují elektroauta? Oproti nim vydrží vodíkový palivový článek mnohem déle a rozdíl je znatelný. Na jedno „natankování“ byste si měli zajet na rodinnou dovolenou k moři a zpět, zatímco elektroautem si po městě dojedete tak na nákup. Kdy budou dovolenkáři hromadně jezdit vodíkovými auty po Evropě, se ale dnes ve vědeckém komplexu v Grenoblu nedozvíme.
Cesta po evropských vědeckých pracovištích se mohla uskutečnit díky grantu Journey full of Discoveries udílenému Evropskou fyzikální společností.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.