Ne!musíš to vydržet vol. FAMU. Cesta k bezpečnému prostředí na uměleckých školách je dlouhá

17. květen 2022

Studentky a studenti pražské Filmové akademie múzických umění začali loni v říjnu v návaznosti na nedalekou DAMU vytvářet vlastní obsah pro iniciativu Ne!musíš to vydržet. Sepsali dotazník, který vyplnila přibližně jedna pětina školy, a jeho výsledky zveřejnili 5. května formou performance, v rámci které odhalili některé případy toxických vztahů na škole. Co se bude na FAMU dít dál? A kam se posunula debata na DAMU, která prochází podobným procesem téměř rok?

Hodinu a tři čtvrtě dlouhý záznam performance, která visí na facebookové stránce iniciativy, vidělo už skoro sedm tisíc lidí. Studentky a studenti se v ní vymezují proti toxickým vztahům, arogantnímu chování, nekonstruktivní kritice nebo sexualizovanému násilí. Z výsledků vyplývá, že 31 % dotazovaných se setkalo se sexualizovaným obtěžováním, 21 % se sexuálním nátlakem, 9,5 % pocítilo sexuální násilí, 6 % pokus o znásilnění a 5 % bylo znásilněno.

„Ještě je brzy na to říkat, co to způsobilo s naší školou. Performance byla prvním krokem k veřejnému odhalení školní šuškandy. Pociťujeme určitou úlevu. Nic velkého se nezměnilo, ale stejně to znamená, že už si to dotyční*né nemusí nosit jako své osobní selhání,“ říkají zástupci*kyně iniciativy. „Přednesli jsme osm požadavků. Například by měla fakulta jasně vymezit hranice pro vztahy mezi studujícími a vyučujícími. Aby bylo možné v případě sexualizovaného násilí přistoupit k disciplinárnímu řízení a podobně,“ vyjmenovávají iniciátoři*rky.

Performance Ne!musíš to vydržet (FAMU)

DAMU si podobným procesem prochází už skoro rok. Co se od narušení statu quo změnilo? „Jde o složité období pro DAMU, kdy prochází přiznáním chyb a snad i nějakou změnou. Musíme ale přiznávat, že jde o velmi dlouhý proces,“ říká studentka scénografie a jedna z iniciátorek Ne!musíš to vydržet Alexandra Chernomashyntseva.

„Já jsem z Katedry činoherního divadla odešla. Například mi pedagožka na zkoušce řekla, že by bylo lepší, kdybych ze školy odešla, že už jsem si svoje dokázala. Podobné jedovaté poznámky pro mě byly neúnosné,“ říká jedna z hlavních tváří loňské performance Marie-Luisa Purkrábková.

„Vedoucí kateder jsou často ředitelé divadel nebo mají jiné dobré postavení v divadelním světě a podle jejich hodnocení máte vlastně šanci na pracovní uplatnění. Pak tam funguje možnost vydírání, člověk se chce zavděčit a vyvolává to toxické a soutěživé prostředí. Člověk je ochoten obětovat cokoli, aby dostal vytouženou práci,“ nastiňuje Marie-Luisa podmínky mistrovského modelu na uměleckých školách, které toxickým vztahům a zneužívání moci nahrávají.

Proti jakému typu chování se rozhodli studentky a studenti FAMU a DAMU vystoupit? Jak narovnat vztahy na uměleckých školách? A jak má probíhat hledání hranic mezi neformálními vztahy a uměleckým vzděláváním? Pusťte si rozhovor se studenty a studentkami z iniciativy Ne!musíš to vydržet.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.