Neodolatelní dánští ďáblové!

18. leden 2011

Díky DVD edici Levných knih se k českému publiku postupně dostala spousta kvalitní filmů historie i současnosti. Jejich další velkou zásluhou je postupné vydávání jednotlivých dílů seriálu Království, který v 90. letech natočil dánský režisér Lars von Trier a jeho kolega Morten Arnfred. Význam a poetiku toho mimořádného díla vám teď přiblíží náš hudební a filmový redaktor Aleš Stuchlý.

Moc dobře si vzpomínám na to, jak jsem coby adolescent nevěřícně zíral na plátno Velkého sálu v Karlových Varech, kde běžel jeden ze dvou dílů filmové verze Trierova nemocničního mystéria Království (1994; 1997). Na něco tak kolosálního a přitom dotaženého, divácky chytlavého a zároveň zcela nezařaditelného člověk v moderní kinematografii hned tak nenarazí.

Co to vlastně bylo? Ironizující soap opera inspirovaná hororovými filmy padesátých let; děsivé klinické drama v sépiových barvách; paranoidní mystická show plná obsesivních charakterů; uhrančivě děsivý gotický román a k smrti vtipná naturalistická komedie v jednom; severská, leč o poznání novátorštěji natočená varianta Městečka Twin Peaks - to všechno do jisté míry platí, ovšem Kingdom jako by i tyhle kategorie svérázně přerůstalo.

Příběh dvou monumentálních pětihodinových snímků (z každé z částí vznikl ještě čtyřdílný televizní seriál), se odehrává v autentických prostorách Královské nemocnice v Kodani, kde začínají mít navrch temné síly. Přestože staré zdi byly v roce 1958 nahrazeny moderní budovou, na bývalých mokřinách rozprostřené Království teď ovládá "duch minulosti". Nemocní, kteří by mohli být zachráněni, umírají. Mezi lékaři vládne pýcha, ignorance a pokrytectví, v jejichž jménu se množí stále absurdnější chyby. Jen někteří pacienti - v čele s hypochondrickou spiritistkou paní Drusse - jsou schopni slyšet volání o pomoc z úst dávno mrtvé dívky Mary. A navíc: už brzy se má narodit Bratříček…

01060610.jpeg

Trierův šestý smysl pro brutální sarkasmus a černý humor, jeho schopnost odstínit každou postavu a udržet tempo i srozumitelnost navzdory rozvětvenému narativu (v druhé sérii jsem napočítal tuším 11 paralelních dějových linií) je dodnes ohromující. Přidejte k tomu ještě chytré zacházení s obrazovými filtry, tehdy progresivní rozlítanou ruční kameru či ostentativní střih a máte nadčasový materiál, hodný opakovaného diváckého zkoumání. A aby toho nebylo málo, v seriálové verzi se rafinovaný demiurg Lars von Trier na konci každé epizody objevuje před kamerou v roli ironického moderátora, který pobaveně komentuje uplynulý děj.

Nesmírně zábavný příběh o elitní dánské nemocnici, do níž začínají pronikat děsivé nadpřirozené mocnosti, je podvratnou antitezí doktorských seriálů, jež ukazují lékaře jako obětavé dobrodince. Postavy dvou postižených umývačů nádobí, které tu mají funkci jakéhosi antického chóru, v jedné scéně označí jednání hrdinů za samé hlouposti. „Ale kde je to zlo?" ptá se jedna z nich. „Zlo je právě tam: ve vší té hlouposti," odpoví druhá. A samozřejmě, jak by potvrdila i ústřední figura švédského primáře Stiga Helmera: zlo je obsaženo především v Dánsku samotném.

02233005.png
Spustit audio