Neučte děti číst a psát jako zrakovou dovednost, mnohem důležitější je umět pracovat s jazykem

21. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy děti - čtení - gramotnost

Kdo čeká u dětí s rozvojem schopnosti číst a psát až na první třídu a snahu učitelů, může se dočkat nemilého překvapení. Rozvíjet gramotnost je totiž důležité už u předškolních dětí, a to nikoliv drilem nad knihou, ale pomocí jazykových her. U dětí s poruchou učení je tak možné výrazně předcházet budoucím potížím ve škole. 

„Existují studie, které dokládají, že v oblasti šestého chromozomu lze identifikovat geny, které souvisí s dyslexií, ale velkou roli hrají i sociální a ekonomické faktory, které souvisí s gramotností,“ vysvětluje psycholožka a logopedka Alžběta Větrovská Zemánková. Podle ní je proto důležité, aby děti viděly v rodině, že čtení a psaní je spojeno s příjemnými zážitky, a je dobré s dětmi hrát hry zaměřené na jazyk.

Pro děti je totiž přínosnější, když si dokážou uvědomit pomocí zvukové stránky slov, jak jazyk funguje, než se věnovat vizuální stránce jazyka a tomu, jak se co píše a jak písmena vypadají. Podle Větrovské Zemánkové je problém, že na českém knižním trhu dominují materiály zaměřené na předškoláky a i na děti s poruchou učení, které akcentují zrakové úkony spojené s textem, a nikoliv na takzvané „fonematické  uvědomování“.

děti - čtení - gramotnost

To je schopnost uvědomovat si hláskovou strukturu slov a vědomě s ní manipulovat a výzkum ukazuje, že taková schopnost je pro raný vývoj gramotnosti zdaleka nejdůležitější. Když je dítě schopno si hrát s hláskovou strukturou slov, tak nemusí vůbec znát písmena, ale přesto má kvalitní předpoklady pro to, se naučit číst a psát velice dobře.

Naučte se hry, které pomohou vašemu dítěti rozvíjet jeho jazykové schopnosti, pusťte si celý rozhovor s Alžbětou Větrovskou Zemánkovou ze záznamu!

autor: Dalibor Zíta
Spustit audio