OpenAI chtěla okrást Scarlett Johansson o hlas. Potvrdila tak nejhorší obavy kritiků
Málokterá herečka je tak moc spojená s fenoménem umělé inteligence jako Scarlett Johansson. A málokdo si bere tak malé ohledy na to, co si kdo myslí a co je legální, jako šéfové firem v Silicon Valley. V tom spočívá spor hollywoodské herečky a firmy OpenAI, která stojí za nejznámějším velkým jazykovým modelem ChatGPT.
Firma OpenAI zrovna spustila novou verzi svého modelu, která nese název GPT-4o. Jednou z největších předností vylepšeného modelu má být zvuková komunikace: tedy to, že si s „umělou inteligenci“ nemusíte kostrbatě psát, ale můžete s ní normálně konverzovat hlasem. To šlo i předtím, ale teď má jít vše hladčeji – například proto, že umělé inteligenci můžete nově skočit do řeči, když vám dává jinou odpověď, než byste si přáli.
Mnoho lidí si po spuštění všimlo, že jeden z hlasů nového modelu zní velmi podobně jako Scarlett Johansson. Z pohledu OpenAI je to logická volba. Johansson před dekádou hrála ve snímku her (2013), kde ztvárnila umělou inteligenci Samanthu, do které se postupně zamiluje hlavní postava filmu Theodore Twombly v podání Joaquina Phoenixe.
Firma tak mohla těžit z vtipné podobnosti s jednou z nejznámějších fiktivních umělých inteligencí poslední doby. Na TikToku právě na základě snímku her už od loňska uživatel Kyle Philippi natáčí sérii komických videí, kde se snaží donutit model ChatGPT, aby mu přiznal, že ve skutečnosti je do cloudu nahranou Scarlett Johansson.
Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.
Má to ale jeden háček. Jak se záhy vyjevilo, s celým tímto vychytralým trikem nesouhlasila jedna klíčová osoba, a to samotná Johansson. V tiskovém prohlášení herečka popisuje, že jí šéf OpenAI Sam Altman prosil, aby firmě dala povolení k užití svého hlasu, ale ona se nakonec rozhodla mu nevyhovět. Ještě dva dny před spuštěním GPT-4o ji měl přemlouvat, ale neúspěšně. O to byla herečka rozčarovanější, když nový model skutečně obsahoval hlas, který byl tomu jejímu zásadně podobný.
Ještě před herečciným prohlášením bylo jasné, že se něco děje, protože OpenAI oznámila, že budou právě tento konkrétní hlas, který je v rámci GPT-4o pojmenovaný Sky, z nového modelu stahovat. Po několika hodinách se ukázalo, že je to zjevně proto, že herečka hrozí firmě žalobou.
I jestli se teď bude OpenAI třeba snažit tvrdit, že šlo o blbou náhodu, nikdo jim to neuvěří. Herečka má vyjednávání s OpenAI jistě dobře zdokumentované. Altman dokonce v půlce května napsal kryptický tweet jen s názvem filmu her, jehož význam je teď nad slunce jasný.
Pro OpenAI a celé odvětví bude tato kauza dozajista velkou ránou. Jednou z nejčastějších výhrad vůči takzvaným velkým jazykovým modelům je to, že firmy, které je spravují, dolují data a práci ostatních lidí, které přitom za jejich přínos vůbec nekompenzují. Když se pak pokusí okrást herečku o její hlas, naprosto přesně ilustrují svou bezohlednost.
To neznamená, že by velké jazykové modely nemohly být (a už dávno nejsou) v určité podobě užitečnými nástroji. Kauza pouze ukazuje to, že v rukou bezskrupulózních technologických frajírků, kteří nejsou zvyklí nechat se vázat zákonnými pravidly, mohou výhody z nového nástruje plynout především jim na úkor mnoha ostatních.
Jenže i loňská stávka hollywoodských herců a scénáristů ukázala, že tato masa ostatních si to nechce nechat líbit. Teď bude mít v rukou velmi silný argument do dalších bojů. A menší herecké hvězdy se možná musí spojovat v odborech, aby na technologických firmách něco vymohly. Ale herečka tak slavná jako Johansson zvládne OpenAI notně zavařit i sama.
Jaké argumenty kritiků stávajícího vývoje umělé inteligence posiluje aktuální akuza? Změní se teď zásadně trajektorie, po které se odvětví vydalo? Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.