Pař, nebo zemři, vzkazuje na nové desce Diplo

5. srpen 2014

Jméno svého alba Random White Dude Be Everywhere údajně opsal americký producent Diplo z komentářové sekce pod jedním jeho klipem na YouTube. Můžeme to brát jako potvrzení jeho smyslu pro humor i přiznání vlastní všudypřítomnosti, která je v kontextu současné populární hudby nepopiratelná.

Z DJe, který před dekádou pro svět objevoval lokální taneční scény jako baile funk či moombahton, vyrostl superproducent, kterého si do studia zvou popové stars typu Justina Biebera či Britney Spears. Kolekce Random White Dude Be Everywhere sbírá jeho skladby z posledních let a nabízí celkem slušný úvod do současné zámořské taneční hudby, která se z klubů plynule přesouvá na stadiony.

Diplo přišel na začátku tisíciletí společně s vlnou divokých mashupů, a tak jeho úspěch stojí na umění kombinovat nejrůznější elementy vypůjčené ze všech koutů světa. Random White Dude Be Everywhere je jako kuchařka jeho stylu – exotické taneční rytmy z Latinské Ameriky či Afriky se zde potkávají s odkazy na dřevní americké žánry, jako jsou house a techno, nechybí samozřejmě ani hip hop v podobě populárního trapu. A k tomu si ještě přimíchejte populistické elementy dubstepu či eurodance a dostanete bláznivý globální eintopf. Když ho míchal na deskách M.I.A., Santigold nebo Major Lazer, byl z toho báječný upgrade globálního popu. Jenže pak se Diplo vydal na nikdy nekončící koncertní šňůru a zjistil, že tanečníci chtějí víc. Mnohem víc.

Random White Dude Be Everywhere představuje taneční hudbu, pro kterou je „střídmost“ či „uměřenost“ jednoduše sprosté slovo. Všechny elementy jsou zesílené na maximum a hédonismus, který prýští z každého póru, nabírá až skoro militantních podob. Betonové beaty a tranceové zvedáky jako kdyby vzkazovaly: pař, nebo zemři. Tenhle agresivní sound dominuje celé americké EDM, v Diplových skladbách se ale vždy dá najít alespoň kousek osobité excentricity, která ho ještě vyděluje od fachmanů, jako jsou Avicii, Deadmau5 nebo Tiësto. Nad hlavami vám sice šlehají lasery, Diplo si ale láskyplně hraje s vaší pozorností – Biggie Bounce je krásně divná variace na neworleanský styl a třeba v průběhu skladby Boy Oh Boy si hraje s tempem, což jí dodává zvláštní narkotické účinky.

03179717.jpeg

V recenzi musí zaznít i informace, že Diplo se s novým albem nikterak nepřetrhnul – obsahuje jen sedm skladeb, z nichž dvě už navíc vyšly na EP Revolution. Žádaný DJ, producent a remixér si nejspíše nenašel ani dost času na to, aby dokončil svoje vlastní album, a tak stopáž musí natahovat vesměs nepříliš inovativní remixy od jeho žáků. Na druhou stranu Diplovy tracky rozhodně fungují lépe v malých dávkách, a Random White Dude Be Everywhere je tak celkem rozumné vypnout po skladbě číslo sedm.

Hodnocení: 65 %
Diplo – Random White Dude Be Everywhere (Mad Decent, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.