Pikslu s sebou, bezobalový prodej je na vzestupu

27. únor 2015

Zkuste se po nějakém větším nákupu nebo divoké vařící seanci podívat, kolik po jídle zůstalo obalů, které v lepším případě putují do tříděného odpadu. Jednorázové obaly zvyšují cenu a jsou velkou zátěží pro životní prostředí. Proti tomu bojují někteří takzvaným bezobalovým prodejem.

„Bezobalový prodej začíná už u vás doma. Musíte si uvědomit, že když jdete do bezobalového obchodu, tak musíte přijít ideálně s vlastním obalem. V tom případě nejvíce ušetříte peněžence i přírodě,“ vítá nás v pražské prodejně bezobalových potravin jeden z provozovatelů a tiskový mluvčí Bezobalového obchodu s kvalitními potravinami a Institutu pro podporu šetrné distribuce Petr Hanzel. Prodejna je ukryta v jednom pražském dvoře, nefunguje totiž jako klasický obchod, který vývěsním štítem láká zákazníky.

„Celé to probíhá v rámci výzkumu, během roku bychom rádi vypátrali, jakým způsobem lze v České republice tento typ prodeje provozovat. Suroviny si vybíráme sami, snažíme se shánět co nejvyšší dostupnou kvalitu a pokud možno lokálně, ale to není vždy jednoduché,“ popisuje výzkumný a neziskový charakter prodeje Petr. Jako mnoho podobných konceptů přišel k nám prodej bez balení ze zahraničí. Inspiraci hledali Bezobalu.org v Itálii nebo ve Spojeném království. Mnoho prodejců, kteří se pustili do bezobalového prodeje, si totiž zakládá na kvalitě nabízeného zboží.

03325785.jpeg

Výzkum možností tohoto typu prodeje samozřejmě naráží na spoustu překážek. Hygienické předpisy jsou pravděpodobně mezi prvními, které většinu napadnou. „Normy často nejsou problém, spíš jejich interpretace po celé Evropě. U nás je to v mnoha ohledech přísnější než v jiných zemích. Proto jsme projekt rozjeli na neziskové bázi, abychom se nedivili, co všechno hygienici pak zakážou,“ vysvětluje Petr Hanzel.

Mimo dodržení současné české a evropské legislativy je samozřejmě důležité zaručit čerstvost a kvalitu nabízených potravin. „Ze začátku nabízíme trvanlivé potraviny, s čerstvými surovinami je to obtížnější, ale i ty se v zahraničí už prodávají v bezobalových obchodech. Ono to jde, ale vede k tomu delší cesta,“ říká Petr.

Po ukončení výzkumu by Petr a jeho spolupracující chtěli přeměnit svůj nadšenecký projekt na „opravdový“ obchod. „V druhé fázi chceme být schopni říci, jestli to bude fungovat i na komerční bázi a bude o bezobalový prodej zájem,“ plánuje Petr.
Prodej do vlastní nádoby nebo krabičky ale není vůbec nový, naopak, může se zdát, že se jedná až o romantický návrat k prvorepublikovým koloniálům, kde se zboží prodávalo na váhu nebo na kusy běžně. Obchodníků, kteří nabízejí prodej bezobalového materiálu, je u nás samozřejmě více.

03325786.jpeg

Radek „Pekař“ Křivánek prodává potraviny a suroviny v Oponešicích na Moravě. K bezobalovému systému se dostal vlastně náhodou, původně sháněl některé kvalitní suroviny pouze pro sebe.
„Vzniklo to z potřeby sehnat kvalitní jídlo, já žiji v krajině, kde to není snadné. Nemusím supermarkety. Sehnal jsem pro vlastní potřebu a začal prodávat lidem, ti se ptali po dalších věcech, po čočce chtěli pohanku atd. Navíc se snažím hledat kvalitní věci, třeba i v raw kvalitě. Dokonce beru třeba od jedné rodiny ručně zpracované potraviny, a ta kvalita je opravdu jiná, je to radost jíst,“ chválí Radek.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka