PJ Harvey odhalila svou přísnou tvář. Po stopách prabluesové fazóny alba Rid of Me
Kalendárium Špína otevírá další okénko. Začátkem května uplynulo 30 let od vydání desky Rid Of Me, která na světovou hudební mapu nesmazatelně zaznamenala jméno PJ Harvey. Pokusili jsme se odhalit směsici stojící za tím přísným zvukem a odhalit, proč se stále vyplatí mu pozorně naslouchat.
PJ Harvey sice debutovala na hudební scéně už o rok dřív s albem Dry, nicméně Rid of Me byla první deskou u velkého vydavatelství, konkrétně Island Records. Polly Jean, která vyrůstala na samotě ovčí farmy poblíž anglického Dorsetu, musela kvůli Rid of Me zanechat studia umění. Nicméně album nebylo žádný provar. Kromě pozitivního přijetí tehdejší kritiky, si ji záhy oblíbila i řada hudebníků a hudebnic, mezi nimi například Elvis Costello, Courtney Love nebo John Peel.
Zvukový tvar syrovému písničkářství na Rid of Me dal Steve Albini, který už v té době točil například s Nirvanou nebo Zeni Geva. Pro mnohé to byla v té době nepochopitelná či dokonce kontroverzní volba, nicméně právě díky němu vynikla nekompromisnost a jistá přísnost, kterými byla tehdejší živá vystoupení PJ Harvey s kapelou proslulá.
Které relikty devadesátkové hudební žurnalistky by měly nadobro zůstat v minulosti? Jak se otiskly farmářské kořeny PJ Harvey v její tvorbě? Co nejvíc buřila na gramofonu ze sbírky svých rodičů? Proč zní tak překvapivě nebritsky? Jaký je její vztah k feminismu? Z jakého směru rozplétat její texty a kdo na to šel špatně? A co všechno musel okomentovat Elvis Costello? Poslechněte si celou Špínu k výročí desky Rid of Me ze záznamu!
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.