Postapokalyptický seriál Into the Badlands kašle na realismus a útočí multikulturním kung-fu

Ze seriálu Indo the Badlands
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze seriálu Indo the Badlands

Na první pohled může televizní seriál Into the Badlands, jehož druhá sezóna ke konci května skončila, působit jako Hra o trůny s kung-fu. Také se odehrává ve fantastickém světě a také v něm několik postav bojuje o moc a přitom si vzájemně jde hodně krvavě po krku. Seriál ale zároveň hraje i jiné, originálnější hry.

Televizní stanice AMC, která má na kontě klasická televizní dramata Mad Men a Breaking Bad, ale také divácky veleúspěšnou postapokalyptickou zombie sérii Walking Dead, se s Into the Badlands pustila do terénu, který je pro quality TV hodně nezvyklý. „Fantasy kung-fu drama“ se odehrává v blíže neurčené budoucnosti a blíže neurčené zemi jménem Badlands, která je ovládána několika rody baronů vykořisťujícími své poddané a vzájemně udržujícími křehké příměří.

V bojových uměních jsou si všichni rovni

Americká stanice AMC si jako jednoho z výkonných producentů americko-evropsko-hongkongské spolupráce najala uznávaného hongkongského režiséra Stephena Funga a do hlavní role obsadila hongkongskou hvězdu Daniela Wu. Fung také dohlížel na bojové scény, jejichž choreografii měl na starosti Huan-­Chiu Ku, který dlouhodobě spolupracuje třeba s hercem Jet Lim. Natáčelo se ale na Britských ostrovech, odkud také pochází většina herců. Za konceptem série stojí dvojice scenáristů, Alfred Gough (Američan) a Miles Millar (Brit), která společně napsala filmy jako Smrtonosná zbraň 4, Tenkrát na východě a Mumie: Hrob Dračího císaře. Všechny tři snímky se pokoušely zapojit hongkongskou popkulturu do Hollywoodu a vždycky to bylo pomocí hongkongské herecké hvězdy uvržené do západního prostředí, kde působila jako exotický prvek. Zároveň to bohužel pokaždé stvrzovalo různé západní stereotypy o Číňanech a orientálcích obecně.

Into the Badlands volí úplně opačnou strategii – jakýkoli rozdíl mezi Asiaty a příslušníky západní civilizace naprosto ignorují. Ve světě seriálu ovládají bojová umění téměř všechny postavy bez ohledu na to, jakou mají barvu kůže. I když je hlavní hrdina Sunny v podání Daniela Wu obklopený herci jiných ras, jeho etnická výlučnost nikdy není v příběhu zmíněná. Rasové rozdíly zkrátka ve světě seriálu vůbec neexistují.

Ze seriálu Indo the Badlands

Mad Max zkřížený se Šaolinem

S obdobnou suverenitou seriál ignoruje hranice mezi západní a východní popkulturou a bez problémů si vypůjčuje z obou tradic. Stejně jako v hongkongských kung-fu filmech se tu téměř nepoužívají střelné zbraně a všichni se spoléhají na bojová umění. Jsou tu také kláštery připomínající slavný Šaolin, které trénují superbojovníky schopné měnit se v nezastavitelné vražedné maniaky. Mnoho konfliktů mezi postavami se točí kolem sváru mezi loajalitou vůči veliteli a potřebou projevit vlastní svobodnou vůli, což je zase téma typické pro japonská samurajská dramata. Zároveň tu ale můžeme najít postapokalyptická městečka jako z Šíleného Maxe vedle staveb připomínajících otrokářská sídla z amerického Jihu. Seriál se nejspíš odehrává na planetě Zemi po nějaké blíže neurčené globální katastrofě, ale vůbec není poznat, v jakém konkrétním státě. Spíš máme pocit, že se tu na malém území potkávají všechny kultury dohromady. Úlomky různých popkulturních žánrů skládají dohromady hybridní mozaiku, připomínající některé japonské mangy, anime a hlavně RPG počítačové hry, kde se Západ s Východem střetává často v hodně bizarních souvislostech.

Svět podle Vdovy

Zatímco etnické rozdíly Into the Badlands suverénně přecházejí, z těch genderových si dělají jedno z hlavních témat. Svět Badlands je poměrně striktně patriarchální feudální společnost, ve které ale dominantní muži neustále dostávají lekce o tom, že ženy jsou stejně silné a často i silnější než oni. Jednou z nejzajímavějších postav seriálu je hrdinka přezdívaná Vdova, která vede armádu ženských bojovnic a získává si přívržence z řad prostého lidu svými sliby, že vybuduje utopickou společnost, kde si budou všichni rovni. Na druhou stranu ale žije ve světě, kde je moc spojená s vládnutím pomocí teroru a síly, k nimž ona sama postupně stále ochotněji sahá.

Seriál byl přijatý hodně rozporuplně. Premiérové díly první sezóny se na AMC promítaly těsně po extrémně úspěšných Walking Dead a měly vysokou sledovanost. Rapidně ale klesla u posledních epizod, které se vysílaly v době, kdy už sezóna Walking Dead skončila. Seriál navíc nedopadl nejlépe u kritiky. Na serveru Metacritic mají Into the Badlands průměrné hodnocení 54 procent, nicméně průměrné hodnocení uživatelů stojí na relativně vysokých 8 bodech z 10. Kritika přitom seriálu vyčítá kupodivu hlavně to, co tvoří naprosto vědomý základ celé jeho poetiky – sázku na efekt, odvozenost ze spousty jiných zdrojů a nerealističnost.

Kvalita bez realismu

Dobře to ale ukazuje, jak výjimečný Into the Badlands v současné quality TV je. Soubojové scény tu skutečně připomínají choreograficky promyšlený a efektní tanec spíš než realističtější brutální a kontaktní styl filmů jako Zátah nebo Undisputed 2. V tom vychází z dlouhé tradice hongkongských kung-fu filmů, které bojová umění povýšily na čirou oku lahodící exhibici. Ani v samotném vyprávění se na realismus příliš nehraje, fanoušky quality TV to může trochu dráždit. Velká část současných prestižních seriálů od Hry o trůny po Daredevila totiž zakládá svoji „kvalitu“ právě na jakémsi druhu realismu. To neznamená, že by tyhle seriály připomínaly skutečný svět, v němž žijeme. Spíš překlápějí nerealistický žánr do civilnější nebo drsnější polohy. Hra o trůny je sice fantasy, ale v lecčems připomíná spíš krvavý středověký epos, který se nerozpakuje sprovodit ze světa i důležité kladné postavy. Daredevil je zase superhrdinský seriál, který má ale nezvykle civilní, ponuré vyznění.

Věčná válka každého s každým

To ale neznamená, že by Into the Badlands bylo jen snůška klišé. Jeho svět je sice spíš mytický než realistický, ale aspoň to není ten nejprovařenější mýtus o černobílém boji dobra se zlem. Namísto toho nám tvůrci představují individualistické postavy, které jdou tvrdě za tím, co samy považují za správné. Neexistuje tu absolutní dobro, ale jen to, co každá z postav považuje za správné. Ještě mnohem víc než ve Hře o trůny tu platí, že každý bojuje sám za sebe a na druhé se nikdy nemůže úplně spolehnout. Je to svět, kde příměří je pokaždé jen dočasnou fází věčné války každého s každým.

Ze seriálu Indo the Badlands

Desetidílná druhá sezóna už neměla takovou sledovanost jako ta první, nicméně stále patří mezi tři nejúspěšnější původní seriály AMC po Walking Dead a jeho spin-offu Fear the Walking Dead. Tím mimochodem překonává mnohem ambicióznější seriál Better Call Saul, který je na čtvrtém místě. AMC se proto rozhodla dát tomuhle nezvyklému, ale rozhodně ne hloupému formátu další šanci a odsouhlasila natočení třetí sezóny, která by dokonce měla mít 16 epizod.