Pozor, jedou k vám samořídící auta

20. leden 2015

Nástup samořídících aut se už pomalu zdá nevyhnutelný. Není asi příliš překvapivé, že tato technologie vzbuzuje v mnoha lidech strach. Představa autonomního tunového projektilu řítícího se vysokou rychlostí, jehož fungování zcela nerozumíte, není příjemná asi nikomu. Mezi často zmiňované obavy týkající se samořídících aut patří také terorismus. Jaké děsivé možnosti se otevřou člověku, kterému se podaří váš vůz budoucnosti hacknout? Nevyřešené problémy samořídících vozidel jsou ve skutečnosti daleko prozaičtější.

Největší překážkou rozmachu autonomních vozidel nejsou ani tak jejich počítače, jako spíš existující infrastruktura. Výzkumníci z Michiganské univerzity se například zabývají problémem, jak se samořídící vozidla vypořádají s dopravními značkami v mnohdy zoufalém stavu. Zakladatel společnosti Terrafugia Carl Dietrich věří, že nejlepší by bylo se tomuto problému zcela vyhnout, a nechat samořídící auta ovládnout vzdušný prostor. Společnost Google se na druhou stranu chlubí, že její samořídící prototypy mají odježděno přes 700 tisíc kilometrů bez jediné nehody. Dokonce se prý bez problému vypořádaly i s tak bizarními situacemi, jako je setkání s postarší dámou na elektrickém vozíku, mávající koštětem a honící po vozovce kachnu – zaražené vozidlo zastavilo a nechalo ji projet.

Ve svém skvělém loňském článku pro Wired, pojmenovaném Robotická auta budoucnosti mohou být naprogramovaná vás srazit, upozorňuje Patrick Lin na zásadní etický problém, který samořídící auta přináší. Když se člověk za volantem ocitne v krizovém okamžiku, zachová se reflexivně a nemá příliš času na to vyhodnotit situaci. Počítačem řízené auto může vyhodnotit daleko víc informací o okolí vozidla v momentě nehody a podle toho se zachovat. Otevírá se tím tak velké pole pro rozhodování, které nemá jednoduché řešení.

Čtěte také

Podívejme se na hypotetický příklad. Vaše samořídící auto jede mezi dvěma motorkáři. Jeden má přilbu a druhý ne, to všechno vnímá i auto. Dojde k nepředvídatelné situaci a váš vůz má jen dvě možnosti. Buď se srazí s motorkářem bez přilby, nebo s přilbou. Ten s přilbou má samozřejmě daleko větší šanci na přežití kolize. Když ale vaše auto zvolí srážku s ním, v podstatě ho trestá za to, že dělá něco pro své bezpečí. Když srazí motorkáře bez přilby, daleko spíš ho zabije. Celá rovnice se stane ještě složitější v momentě, kdy do ní zapojíte chodce, jiné automobily a bezpečnost jejich konstrukce.

O etice autonomie strojů (byť třeba značně omezené) se v dnešní době mluví především v souvislosti s ozbrojenými drony. Toto téma je ale bohužel pro většinu Evropanů a Američanů poněkud vzdálené. Pokud se však dá věřit sebevědomým prohlášením společností, které samořídící vozidla vyvíjí, může se toto téma najednou stát naprosto zásadním. Dron nad afgánsko-pákistánskou hranicí si možná můžete dovolit ignorovat. U auta ženoucího se po ulici, kde bydlíte, si tento luxus asi nedopřejete.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.