Praha soutěží nový informační systém. Stávající je sice kvalitní, ale chybí ochota ho udržovat

27. srpen 2021

První orientační systém pro pasažéry pražského metra přišel začátkem sedmdesátých let s Jiřím Rathouským a jeho písmem Metron. V roce 1984 byl sjednocen pro celou hromadnou dopravu pod taktovkou Rostislava Vaňka, který šel cestou univerzalismu a za písmo zvolil Helveticu. Dvacátá léta nového tisíciletí si podle pražského magistrátu, organizátorů městské dopravy a IPRu žádají systém kompletně přepracovat a sjednotit. Je to opravdu nutné? Kritickou reflexi podává Lukáš Kijonka.

Informační systémy nebo taky wayfinding systémy mají za úkol ve velkých urbanistických celcích pomoct uživatelům města efektivně dosáhnout cíle jejich cesty. Za příklad skvělého informačního systému se často dává Londýn, který má navíc ikonické logo podzemní dopravy od Edwarda Johnstona z roku 1919.

Informační systém pražského metra na lince B

Grafická podoba informačního systému zahrnuje písmo, piktogramy, 3D modely velkých dopravních uzlů, mapy a barevnost. Řada pražských institucí v čele s Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy teď hledá v grafické soutěži tým, který by informační systém kompletně přepracoval.

„Tady jsou nánosy z devadesátých a nultých let, jako rozhraní na prodej vstupenek, mapy. A je vidět, že spolu ty věci vizuálně nekorespondují,“ přiznává grafický designér se zaměřením na komplexní budování identit Lukáš Kijonka, když se procházíme po vestibulu stanice metra na náměstí Jiřího z Poděbrad.

Druhým dechem ale vyjadřuje skepsi z vytyčeného úkolu. „Rostislav Vaněk záměrně ten systém navrhl tak, aby mohl sloužit pro jakékoli město. Já myslím, že orientační systémy jsou něco jako operační systém u počítače. Nepotřebujeme mít nepřeberné množství variant, protože pak bychom tomu jazyku nerozuměli,“ říká Kijonka.

Lukáš Kijonka

Podle něj vizuální podoba představuje jen špičku ledovce. Nejdůležitější je vybudovat fungující infrastrukturu a být ochotný dlouhodobě spolupracovat na rozvoji systému, aby se koncepčně nerozpadl jako ten současný.

Co je jednotný informační systém? Je design tvar písma nebo softwarová technologie, která bude informační systém držet v chodu? Musí mít Praha nové, ikonické písmo pro hromadnou dopravu? A jaká šance na sjednocení systému existuje? Poslechněte si celý rozhovor s Lukášem Kijonkou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.