Praha začíná bojovat se smogem. Zlepší pražský vzduch MHD zdarma, nebo je to jen gesto?

02484722.jpeg
02484722.jpeg

„V Praze umírá předčasně každý rok kvůli špatnému ovzduší víc než 500 lidí,“ říká Petra Syrová z neziskové organizace Pražské matky. Pomůže městu městská hromadná doprava zdarma, nebo je potřeba ještě více omezovat automobily? A fungují informační a osvětové kampaně města? V pořadu Přes čáru o dlouhodobě špatném vzduchu debatoval s Petrou Syrovou náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Začít konat je třeba co nejdříve, shodli se oba.

„Při smogu se ocitáme v kritické situaci, která ohrožuje zdraví obyvatel. MHD zdarma je jasný signál, že lidé nemají jezdit autem,“ vysvětluje Adam Scheinherr, proč vedení hlavního města 25. února rozhodlo, že při vyhlášení smogové situace bude veřejná doprava zadarmo. Opatření má podle Scheinherra i symbolický význam. „Je důležité, aby lidé vůbec začali přemýšlet, že třeba nemají jet autem a nemají moc vycházet ven,“ říká náměstek. Opatření vyjde město na pět milionů korun denně, ale jde prý o minimální částku vzhledem k tomu, že provoz MHD ročně stojí miliardy.

Pražské matky, které se bojem za lepší ovzduší zabývají už od roku 1989, MHD zdarma vítají. „Kvalitu ovzduší to samo o sobě nezlepší, ale vnímáme to jako symbolický krok,“ říká Syrová. Nové opatření ovšem považuje za vytržené z kontextu dalších problémů. „Například mnoho lidí do Prahy dojíždí a ti stejně pojedou až do centra, kde mohou pohodlně zaparkovat, zatímco na okrajích Prahy záchytná parkoviště chybí.“ Nedostatečnou kapacitu záchytných parkovišť si uvědomuje i vedení města, letos proto plánuje otevřít nové parkoviště na Černém Mostě a na Opatově a se Středočeským krajem jedná o podpoře parkovišť u obcí v okolí Prahy.

smogová situace

Ekologové už delší dobu volají po omezení automobilové dopravy v metropoli. Nová pražská koalice se chce podle Scheinherrových slov zaměřit jak na budování pražského okruhu, tak na zlepšování kvality veřejné dopravy v centru. „Chceme začít stavět metro D, rozvíjet tramvajovou síť, posilovat linky a zlepšit komfort cestujících. Zaměřujeme se ale i na veřejný prostor – na bezpečné křižovatky nebo bezbariérová nástupiště –, abychom podpořili i pěší dopravu,“ uzavírá Adam Scheinherr.

Co čeká řidiče v Praze? Jaká další opatření kromě MHD zdarma metropole zavede? A jak by si dopravu v hlavním městě představovaly Pražské matky. Poslechněte si celou debatu.