Předplaťte si newsletter a budu váš. Novináři vstoupili do éry publikování na platformách

10. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy u počítače - home office

Zdá se, že další evoluční stadium distribuce placeného obsahu na internetu patří platformám. Do hry se dostává Facebook se svým produktem Bulletin, Twitter má Revue, opensource přístupu se blíží Ghost a od roku 2017 vede na trhu Substack. Na všech těchto platformách čtenáři platí za obsah přímo svému oblíbenému autorovi. 

Co tahle forma šíření informací znamená pro tvůrce a co pro konzumenty, vysvětluje učitel předmětu sociální sítě v žurnalistice na Masarykově univerzitě a známá postava českého internetu Michal Zlatkovský.

Žádná redakce, žádný editor, žádná omezení. Novinářů, kteří přechází ze zavedených mediálních značek na přímou distribuci čtenářům přes platformy, přibývá. Nejdřív šlo o přivýdělek, pak se ale ukázalo, že ti nejčtenější si tak vydělají mnohonásobně víc, než kdyby psali do webových mutací tradičních novin.

Čtenář si předplatí odběr newsletterů od oblíbeného autora, ty mu pak chodí do e-mailové schránky. 10 % až 20 % si bere platforma za zprostředkování technického rozhraní, něco spolkne platební brána a zbytek jde za autorem.

Michal Zlatkovský

„Lidé jsou čím dál ochotnější platit konkrétním tvůrcům. Když si autor vybuduje jméno někde v redakci, pak si na platformu přenese velkou skupinu podporovatelů a peněz má mnohem víc, než kdyby měl běžný plat v redakci,“ říká Michal Zlatkovský, spoluautor podcastu Stárnoucí mileniálové, který sbírá přispěvatele na české platformě Hero Hero. Finance nejsou ale jediným argumentem pro založení účtu na některé z platforem. Jednoduše jde o prostor, který nepodléhá žádné redakční kontrole, novinář si tak může psát, co chce a jak chce. Jediné, co nesmí, je naštvat si fanoušky.

„Podle mě to není cesta z krize důvěry v média. Když je pravda za paywallem a dezinformace jsou široce dostupné, pak ta pravda nemůže nikdy porazit dezinformace,“ říká učitel předmětu sociální sítě v žurnalistice Michal Zlatkovský.

Co znamená přímá platba čtenářů pro novináře skrze platformy? Co je to creator economy? Jak dopadá odchod velkých novinářských jmen na tradiční redakce? Jak se stalo, že začal být oblíbený formát newsletteru? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio