Přes čáru: „Muslimští homosexuálové ukazují, že nemusíme žít v zajetí opozic“

22. srpen 2016
Přes čáru

Francouzský profesor sociologie Éric Fassin poukazuje na nebezpečí zjednodušených receptů a jednoslovných odpovědí. Fassin se zabývá homosexualitou, konceptem rasy, genderu a pohlaví. Pochází z předměstí, působil ve Spojených státech, přednáší na špičkové francouzské škole École Normale Supérieure. Sociolog Éric Fassin upozorňuje v souvislosti s masakrem v gay klubu v americkém Orlandu na nebezpečí nárůstu tzv. homonacionalismu.

„Z otázek jako nošení šátků nebo práva homosexuálů se staly geopolitické záležitosti, které přesahují jednotlivé státy. Mohou ovlivnit vztahy globálního severu a jihu. Když přijede do New Yorku íránský prezident, aby vysvětlil, že v Íránu nejsou žádní homosexuálové, je to homosexuální geopolitika,“ vysvětluje Fassin a dodává: „je třeba pochopit, o co se jedná, a nenechat se chytit do pasti.“

Podle Fassina sdílí islamistický terorista (např. Mohammed Merah) a křesťanský terorista a bojovník proti multikulturalismu (např. Anders Breivik) stejný světonázor. „Zcela jasně to dokazuje následující příklad: při svém soudním procesu chtěl Breivik předvolat jako svědka uvězněného islamistického mulu, který byl odsouzen za podněcování k terorismu. Breivik předpokládal, že tento mula – potenciální terorista – potvrdí jeho odpor k multikulturalismu.“

03653920.jpeg

Orlando a Nizozemsko – cesta do pekel jménem homonacionalismus

Kandidát na prezidenta Spojených států Donald Trump teď říká, že měl pravdu, když chtěl zakázat muslimům vstup do země. A dodává, že je lepší přítel LGBT lidí než Hillary Clinton, protože je na rozdíl od ní proti muslimům. „Nejde o žádnou novinku. Něco podobného můžeme pozorovat od roku 2000. Jedna ze zemí, která v jistém smyslu otevřela cestu pro instrumentalizaci homosexuality a homofobie, je Nizozemsko,“ upozorňuje Fassin.

Éric Fassin byl jedním z vystupujících na 1. noci filozofie v Praze. Konala se od 16. do 17. června 2016.

Tolerantní Nizozemsko totiž schválilo stejnopohlavní sňatky v roce 2001. Jenže ve stejném roce také došlo 11. září k atentátům ve Spojených státech. A v Nizozemsku se objevila populistická politická strana vedená Pimem Fortuynem. „Ten nejenže byl pravicový populista, ale také se nijak neskrýval svou homosexuální orientací. A co na tom stojí za povšimnutí, je, že odmítal islám ve jménu své homosexuality. A to je moment, kdy se zrodila myšlenka nebo koncept homonacionalismu,“ vysvětluje Éric Fassin.

Sexuální střet civilizací?

03585500.jpeg

Homonacionalismus vychází z představy, že homosexuály – kvůli tomu, že jsou homosexuálové – může zasáhnout střet civilizací. Tak, jak ho popsal Samuel Huntigton v roce 1993, resp. 1996. „Podle mě bychom to měli nazývat spíše ‚sexuální střet civilizací‘. A v tomto smyslu můžeme činy, jako ten spáchaný v Orlandu, nazývat ‚sexuálním terorismem‘,“ říká Fassin.

Podle něj se po masakru v Orlandu mj. ukázalo, že „homosexuálové patří do rodiny“ – guvernér Floridy Rick Scott odmítl zákon o stejnopohlavních sňatcích, teď ale zahrnul LGBT lidi do společného MY. „Teď jen musíme dávat pozor, aby se inkluzivní MY, kam nově patří i homosexuálové, nekonstruovalo na bázi exkluzivního ONI,“ dodává Fassin a s úsměvem na rtech podotýká, že si američtí konzervativci alespoň uvědomili, že homosexuálové jsou také Američané. I když jsou latinos.

Soustředit se na bezpečnost nestačí

Zpřísňování bezpečnostních opatření založené na kulturně-identitním světonázoru, který vychází z existence dvou zcela odlišných a oddělených světů, nikam nevede, jak říká Éric Fassin: „Muslimští homosexuálové nám ukazují, že neplatí, že existují dva světy, jeden muslimský a druhý homosexuální, které stojí proti sobě. To je přitom přesně to, co si myslí íránský prezident, když popírá, že by v Íránu byli gayové. Ale nejsou tu dva oddělené vzdálené světy. A ti, kdo jsou v jejich průsečíku, muslimští homosexuálové, ztělesňují, že nemusíme žít v zajetí opozic.“

autor: Magdaléna Trusinová
Spustit audio