Příběh je v obraze, říká komiksový kreslíř Tomáš Motal, autor série Traum

Tomáš Motal - Traum
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tomáš Motal - Traum

Ostré linky. Černá a bílá. A hlavně fascinující smysl pro detail v každém panelu. Výtvarný styl kreslíře Tomáše Motala si nespletete a uhrane vás na první dobrou. Zkušenému autorovi a také zpěvákovi skupiny Schwarzprior teď vychází první samostatná komiksová série. Pod názvem Traum ukrývá tři sešity, z jejichž stránek mrazí nejenom proto, že se jeden z nich odehrává na zamrzlém ostrově.

Že chce být umělcem, to věděl už v mládí. Se svým otcem se toulal industriální krajinou a objevoval v sobě slabost pro věci vykloubené, v rozpadu. Kudy přesně ale vedla cesta vystudovaného malíře a uměleckého řezbáře ke komiksům?

„Komiksy jsem měl rád odmalička a chtěl jsem malovat, ale nedostal jsem se na střední uměleckou školu. Vzali mě na řezbáře, kde jsem se naučil úplně jinačí věci, ale bylo to vlastně tak správně,“ vzpomíná Motal. „Naučilo mě to prostorové představivosti, což při kreslení pomáhá.“

Z komiksu Traum Tomáše Motala

První komiksovou inspiraci čerpal z časopisů Kometa a později také Crew, která českému publiku představila výrazné a nesmlouvavé západní komiksy typu Soudce Dredda, Hellboye, Loba nebo Sin City od Franka Millera. Právě Millerova kontrastní černobílá kresba Motalovi učarovala. „Vždycky jsem ty obrázky hltal, to už od Káji Saudka. Čím víc jich bylo, tím víc jsem se v nich nimral a tím větší to pro mě byl zážitek. Příběh je v obraze, i proto se tak snažím kreslit, že se ten prostor snažím zaplnit,“ vysvětluje Tomáš svůj přístup.

A čím přesně zaplnil Traum? „Zkoušel jsem všemožný věci a tohle je derivát toho, co mě fascinuje. Od brutalistní architektury po stará auta – i když neřídím, tak si to staré auto rád nakreslím,“ přiznává. Zároveň se snažil posunout svou techniku. „Různýma rastrama a přechodama se snažím, aby nevadila absence barvy, aby to bylo zajímavější a živější.“

Všechny tři sešity přitom spojuje jenom kresba a Motal neprozrazuje žádný klíč, jak jejich makabrózní děj uchopit. „To tajemství je v pořádku. Třeba u filmu mám tajemství vždycky rád. A když se pak provalí, co za tím stojí, málokdy mě to uspokojí,“ říká. Čím míň o tom víš, tím je to lepší.

Proč jsou v Traum záporáci Sověti, jak s tím souvisejí Rychlé šípy a kdo mu v Číně ozelenil černobílé kresby? Poslechněte si celý rozhovor s komiksovým kreslířem Tomášem Motalem.

Komiks Tomáše Motala Traum