Prolomit vlny: KDU-ČSL a křesťanské hodnoty

03779364_0.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03779364_0.jpeg
0:00
/
0:00

Uprchlická krize dostala i u nás do centra pozornosti takzvané křesťanské hodnoty. Podle vyjádření osobností, jako je kardinál Dominik Duka, to přitom skoro vypadalo, že tou nejdůležitější křesťanskou hodnotou je odpor vůči islámu. Těm, kdo tuto scénu sledují dlouhodobě, je ale jasné, že islamofobie není jedinou položkou na zvláštním seznamu křesťanských hodnot. Ty totiž přicházejí na přetřes také v situacích, které se týkají LGBTQ minority nebo ženských práv.

Skoro by se zdálo, že křesťanské hodnoty jsou prostě klacek, kterým konzervativní aktivisté a aktivistky tlučou po hlavě své odpůrce. Není to ale úplně pravda. Mezi pozitivní křesťanské hodnoty patří víra, naděje, láska, moudrost a mnohé další. Na předních příčkách by se jistě umístila pomoc bližnímu.

A právě tady je kámen úrazu. Od mnoha z těch, kteří se na základě údajných křesťanských hodnot stavěli proti přijímání uprchlíků a uprchlic, jsme slyšeli, že by snad bylo přeci lepší nejdřív pomoci našim lidem bez domova a sociálně slabým.

Příležitost se naskytla v podobě návrhu zákona o sociálním bydlení. Podle něj by každá obec měla poskytovat bydlení lidem v obtížné situaci. Na stole je téma zrovna v období, kdy lidé bez domova umírají na ulici zimou – naprosto doslova.

Dobré křesťanské hodnoty by ze své podstaty měly vést k přesvědčení, že takový zákon je nutnost a utrpení lidí není možné přihlížet. Politická strana, která se křesťanskými hodnotami zaklíná nejraději – tedy KDU-ČSL –, tento postoj zjevně nesdílí. Její místopředseda Jan Bartošek se nejprve nechal slyšet, že odmítá, aby stát poskytoval lidem bydlení, které je přece věcí nákladnou a zásluhovou.

Předseda strany Bělobrádek pak na svém twitteru doplnil: „Bible to řeší radikálně. Kdo nechce pracovat, ať nejí.“ Bělobrádek dost neobratně vytrhl z kontextu jeden ne úplně relevantní výrok, ale především si naběhl na vidle – Bible totiž radikálně řeší ledacos. Ve 25. kapitola Matoušova evangelia například Ježíš vypráví velmi radikální podobenství o posledním soudu, kdy budou lidé rozděleni na ovce a kozly. Zjednodušeně řečeno se řeší, kdo půjde do nebe a kdo do pekla. Nemusíme věřit na andělské kůry a čerty přikládající pod kotle, abychom si odnesli podstatu příběhu – kritériem Ježíšova dělení je ochota pomoci hladovému, žíznivému, trpícímu bez přístřeší, bez oblečení, případně ve vězení. Samozřejmě to není ani zdaleka jediný biblický text, který vede k tomuto závěru.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Zůstává otázkou, jakou Biblí se vlastně vedení KDU-ČSL řídí, jak si představuje křesťanství a tak často vzývané křesťanské hodnoty. Z těch mu zatím skutečně zůstává jen účelová zbraň proti LGBTQ lidem, ženám po potratu, muslimům a muslimkám, rozvedeným a zjevně tedy i lidem bez domova.