Prolomit vlny: Nekončící kauza Lety

13. květen 2015

„Nacistický totalitní systém Romy téměř vyvraždil. Totalitní komunistický režim se postaral, aby památka obětí Romů byla zapomenuta: místo tragédie v Letech bylo dokonce překryto vepřínem.“ Přesně tato slova zazněla před dvaceti lety z úst Václava Havla, který na místě masového hrobu poblíž Let u Písku slavnostně odhalil památník obětem romského holocaustu.

O dvacet let později lze jeho slova suše doplnit: co jeden totalitní režim spáchal a druhý zamlčoval, ten současný demokratický doposud nevyřešil. Řeč je o velkokapacitním vepříně, jenž se částečně nachází na území bývalého kárného, posléze sběrného a cikánského tábora, kterým v letech 1942–1943 prošlo nejméně 1309 osob, včetně starců, žen a velkého počtu malých dětí. O krutých podmínkách v táboře svědčí četná dochovaná hlášení a korespondence vedení tábora, spisy poválečných mimořádných lidových soudů, ale i výpovědi očitých svědků. Nejmíň 326 osob v táboře zemřelo vinou podvýživy či infekčních nemocí, na dalších víc než 500 letských vězňů pak čekal transport do Osvětimi.

Vepřín vybudovaný v roce 1973 však není problematický jenom svou polohou, kdo Lety někdy navštívil, dobře ví, že oněch 13000 vepřů pořádně zapáchá. A tak se (i když nejen kvůli vepřínu) v polovině 90. let rozjel velký politický a především mediální kolotoč, který s menšími přestávkami stále trvá. Situací se opakovaně zabývali zmocněnci pro lidská práva, řešení otázky slibovalo hned několik polistopadových vlád. Některé sliby vzaly za své s koncem funkčního období, jindy politici položili karty na stůl přímo – na odkup vepřína nemáme peníze. K řešení situace nepomohly ani urgence ze strany Evropského parlamentu či OSN.

03150835.jpeg

Zatímco na rovině politické dominovala otázka odkoupení vepřína, česká publicistika se v polovině 90. let ponořila do bitvy o pojmy. Předmětem dosud trvající debaty mezi jednotlivými tábory publicistů, amatérských badatelů a profesionálních historiků se staly především otázky české spoluviny na romské genocidě, správnosti použitých výzkumných metod, správné definice pojmu „koncentrační tábor“, „genocida“ atd. Tato debata o pojmy, která vyvrcholila vydáním publikace Historikové a kauza Lety v roce 1999, však celý problém důstojné piety obětí romského holocaustu uvrhla do ještě většího stínu. Pedantské zdůrazňování rozdílů mezi nacisty spravovanými koncentračními tábory a protektorátními tábory v Letech a v Hodoníně u Kunštátu jako by naznačovalo, že utrpení vězněných Romů nebylo dostatečně veliké.

Čtěte také: Americký badatel Paul Polansky: Češi se bojí přijmout tábor smrti Lety jako další Lidice

V publicistice a částečně i v politice se však uchytilo i pojetí problému letského vepřína jako určitého dluhu romské menšině. Dluhu, který lze v případě potřeby kompenzovat jinými způsoby, například investicemi do romského vzdělávání. Tento pohled nejenže opomíjí památku jednotlivých obětí, ale je jednostranný. Na letské vězně, mezi kterými nebyli výhradně jen Romové, je možné nahlížet i jako na stovky československých, posléze protektorátních občanů, kteří byli vězněni a umírali v nelidských podmínkách. Jejich důstojná pieta tak není jenom otázkou kompenzace vůči romskému etniku, ale i dluhem vůči české společnosti jako takové.

autor: Vendula Prokůpková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.