Prolomit vlny: Studenti za všechny prachy

9. květen 2013

Stát plánuje zrušit dotace na jízdné pro studenty. Ceny jízdenek by pro spoustu mladých lidí rázem vrostly o třetinu.

200 milionů korun chce ministerstvo ušetřit ročně díky ukončení podpory studentského jízdného. Jen pro srovnání, zhruba tolik bude stát provoz tunelu Blanka – 6kilometrového úseku na území Prahy – za rok. Navíc je 200 milionů při pohledu na 45miliardový rozpočet ministerstva dopravy vlastně docela zanedbatelná částka.

Dosud proplácí stát dopravcům za studentskou slevu čtvrtinu z ceny plné jízdenky. Pokud by studentské, respektive žákovské jízdné bylo zrušeno, mezi Prahou a Plzní se bude jezdit autobusem za stovku místo za 75 korun, cesta do Brna se prodraží o 60 korun, vlak na trase Praha – Ostrava zdraží o téměř stovku a Pendolino dokonce ještě o víc. Průměrný student projezdí se slevou 5 – 12 tisíc korun ročně.

Návrh ministerstva musí posvětit ještě vláda, ale ministr dopravy má jasno a údajně prý s dopravci jedná o zachování sníženého jízdného. Jenže poměry na dráze jsou natolik neutěšené, že národní dopravce musí často rušit úplně celé linky, protože na ně nemá peníze a situaci nezachrání ani štědrá politika krajů, které Dráhy podporují z vlastní kapsy.

Pravda je, že konkurenční boj v dopravě je v posledních letech k zákazníkům poměrně vstřícný. Jenže zatímco na silnici si může zákazník svého dopravce vybrat dost snadno, na železnici funguje konkurence zatím dost virtuálně. Kromě trasy Praha – Ostrava.
Rozpočet Ministerstva dopravy vydá nejvíce na kapitolu silnic a dálnic, proti které 200 milionů korun vypadá jako kapka v moři. Zrušte studentské jízdné a na silnicích se rázem objeví pár studentských škodovek navíc, které z dlouhodobého hlediska v důsledku způsobí víc škod, než kolik vyjde stát dotovat studentské jízdné. Nehledě na to, že ministerstvo nepřímo snižuje mobilitu studentů a vrací Českou republiku svým přístupem zhruba do středověku.

02773904.jpeg

Pro mnoho politiků je měřítkem kvality i vzorem Západní Evropa. Proč se tedy přibližovat dál na východ, když mnoho z našich západních sousedů nechává své studenty cestovat úplně zadarmo? Možná jen maluji čerta na zeď a dopravci se o mladé cestující jen poperou. Na celé situaci vyhraje pak jedině student. Zkušenost ale říká spíš opak.

autor: Pavel Cyprich
Spustit audio