Queer hudba vol. 1: Oldies but goldies, hardcore punk a možná přijde i inženýr Dolph Lundgren

5. únor 2019
Janelle Monáe

„Jsem zastáncem toho, že je důležité oddělovat umělce od umění. Pak je obtížnější škatulkovat hudbu, která je nebo není queer. Pro mě neoznačuje slovo queer jen lgbt+, ale jde o hudbu, která tě nutí vystoupit z řady, redefinovat svůj pohled na něco zažitého a přemýšlet,“ vysvětluje hudební dramaturg Kuba Kaifosz svůj postoj ke queer hudbě. Kdo, proč a jak byl nebo je v hudebním světě queer? To jsme rozebrali v úvodním díle pravidelně nepravidelného seriálu.

„Tohle je jedna z asi šesti písniček, které jsem loni poslouchal nejvíc, hlavně ke konci. Protože mi hodně najel Prince, kterého jsem nikdy pořádně neprozkoumával. A on se na skladbě Make Me Feel před svou smrtí podílel, vlastně na celém albu Dirty Computer Janelle Monáe. Je z toho hodně slyšet to, co mám rád na osmdesátkovém popu, retro jak Brno, které se ale už několik let do popu vrací,“ dodává Kuba. Téma lásky, sexu, genderu a souvisejícího promítla Janelle i do sci-fi doprovodného snímku k albu, který znázorňuje totalitu, kde se odlišnost pochopitelně trestá.

Genderové kategorie a sex nejen v hudbě, ale i svým vzezřením průkopnicky pokoušela jamajská diva Grace Jones. S někdejší přítelkyní herce a nadaného chemika Dolpha Lundgrena (s nímž tvořila nejvíc sexy pár) má Bára Šichanová společné to, že obě někdy byly ve slavném klubu Studio 54. Zatímco Grace kdysi okouzlovala tzv. vybranou společnost včele s Andy Warholem v tom newyorském, Bára – nepovšimnuta – navštívila klub v belgických Antverpách. „Tohle je možná zklamání pro všechny fanoušky motorismu. Skladba Pull Up To The Bumper z alba Nightclubbing je opravdu o sexu. Různém sexu a hodně.“

„Stejně jako jsme si hráli skladbu o parkování od Grace Jones, tak tenhle koncept se rodí v popu v 50. letech. V téhle době nemůžeš o parkování zpívat způsobem jako Grace. Samozřejmě že všechny ty skladby jsou o sexu. Je zajímavý sledovat trend během prvního desetiletí nového milénia, kdy se ty tzv. young oldies kapely vrátily ke zvuku i té rétorice. Což je super ve spojení s queer hudbou. Hunx and His Punx jsou v tomhle lídři,“ komentuje výběr kapely z oaklandské garážové scény Kuba.

Proč je jeden z historicky nejsmutnějších milostných songů zrovna od Sleater-Kinney? Kdo bude produkovat jejich chystanou desku? A proč některé hudební scény sexualitu a identitu téměř neřeší? Poslechněte si aktuální vydání Kvéru!