Quest: Legenda na pokraji smrti. Syberia 3 bude fanouškům dlouho ležet v žaludku

8. květen 2017
Syberia 3

Nostalgie je věc, která nás často donutí básnit i o hrách, nad kterými by nezaujatí hráči jenom mávli rukou. Pokračování kultovní Syberie je ale tak slabé, že ani vzpomínky na růžovou minulost ji nezachrání.

Syberia 2 vyšla už před více než 13 lety. Dobrodružství pohledné Kate Walker tehdy „skončilo“ tak, že jsme okamžitě začali vyhlížet pokračování, ale dočkali jsme se ho až letos. Proto je od autorů velmi odvážné, že ačkoliv vydání dvou her dělí tak dlouhá doba, nemá třetí Syberie nezasvěceným vůbec co říct. Ona to totiž není kdovíjaká herní extáze a zřejmě jediným důvodem, proč byste se do ní měli pustit, je absolutní fanouškovská oddanost.

První zádrhel tkví v tom, že nová Syberia není čistokrevná adventura. Zmizely například bohaté dialogy – teď se zjevně nosí jednovětné a velmi úsečné promluvy, u kterých se člověk rozhodně nezapotí. Náročnost logických úloh a nutnost prozkoumávání možností rovněž klesly na zoufale nízkou hodnotu. Hře zkrátka chybí to pomalejší tempo a rozvaha, které byly nepostradatelnou součástí nádherné atmosféry prvních dvou dílů.

Proč si Syberii 3 zahrát? Pádný důvod se hledá těžko. V každém ohledu působí jako hra cílená na největší srdcaře. Větší snaha oslovit širší publikum, případně naverbovat nové fanoušky, tu cítit není. Hráči předchozích dílů se nasytí alespoň husté atmosféry města, které silně připomíná ukrajinskou Pripjať, pak se ale dostanete do pasáží, kdy se Syberia promění třeba v laciný špionážní thriller. Nováčci dostanou jenom průměrnou rádoby moderní klikací adventuru.

Právě ono město s postapokalyptickou vizáží je bohužel jedinou opravdu silnou lokací. Žádnou další si pravděpodobně nezapamatujete a to je pro tak populární sérii pěkně krvavý šrám. Autoři možná počítali s tím, že jim fanoušci leccos odpustí, ale vážně si mysleli, že překousnou i logické nesmysly? V jedné scéně třeba musíte do metra vstoupit přes přetlakovou komoru, protože okolí je zamořené radiací. No jo, jenže jak vysvětlíte, že na střeše té stanice jsou naprosto obyčejné ventilátory vedoucí na povrch? Jako kdyby na hře dělali 3 cizí lidé, kteří spolu nikdy neprohodili slovo.

A jedna pecka na závěr, třetí Syberia má absolutně otevřený konec, takže se fanoušci nedočkali ani kvalitní hry, ani epického rozuzlení. Na Steamu si ji koupilo zhruba 20 tisíc lidí a kvůli nevybíravým recenzím počet hráčů nijak zásadně neporoste, takže 4. díl je v nedohlednu. Slavné jméno holt nedělá dobrou hru. 3 ze 7.

V novém Questu jsme využili příležitosti vydání nové Syberie a zavzpomínali na největší legendy žánru klikacích adventur. Do indie rubriky se schovala originální hledačka Hidden Folks. Poslouchejte, podcastujte!

Další články autora