Quest: Metal Gear Survive se zbavil špionážní akce, o nejhorší hru všech dob ale nejde

10. březen 2018
Ze hry Metal Gear Survive

V nejnovějším Questu se vracíme ke kořenům. Přesněji k vlastním kořenům a přinášíme tak recenzi nového dílu ze série Metal Gear, v retro rubrice vzpomínáme na handheldovou konzoli PSP, a protože nás dělání rozhovorů stále baví, přinášíme jeden s Peterem Nagyem, šéfem slovenského studia Games Farm.

Vývojářský tým Games Farm je spíše známý svými RPG hrami jako Shadows: Heretic Kingdoms nebo loňský Vikings: Wolves of Midgard, ale nově se pouští i do činnosti vydavatelské. První hrou, které pomohli na svět jako vydavatelé, je indie střílečka Hellmut: The Badass from Hell. 2D střílečka se může zdát jako překvapivě nový směr pro slovenské fanoušky příběhových her na hrdiny, ale podle Petera to zase takový risk pro Games Farm není. „Úspěch takových her je v poslední době na trhu docela velký,“ vysvětluje Peter, proč se nebáli podat pomocnou ruku malému projektu. Podobný titul Enter the Gungeon prodal přes milion kusů, což je pro indie hru slušný úspěch. Také za ním stálo více lidí a marketingový tým, zatímco na Hellmutovi pracuje dvojice vývojářů a vydání zaštiťuje Peter. Ten nakonec naznačil i, kolik je pro hru takto malého týmu potřeba prodaných kopií, aby se tvůrcům zaplatila. To se dozvíte, když si nový Quest poslechnete.

V recenzi se podíváme na zaprášený zoubek nové hře z oblíbené série Metal Gear. Nový díl s přízviskem Survive by však nemohl být od dosavadních her odlišnější. Stojí za ním jiní vývojáři než za posledním dílem MGS V: The Phantom Pain a ti se rozhodli taktickou špionážní akci nahradit přežíváním v nepřátelském prostředí. V roli jednoho z vojáků se hráči ocitnou v prašném světě Dite, ve kterém žijí podivné humanoidní příšery s krystaly místo hlavy. V tomto nebezpečném světě je třeba přežít a to jde snáze s vybudovanou základnou. Sbírání surovin a materiálů a vyrábění vlastního útočiště však komplikují potřeby jídla, pití i dýchatelného vzduchu a i stav vybavení, které se používáním opotřebovává. Fanoušci moderních přežívacích her najdou v Metal Gear Survive mnoho standardních prvků – zabírání základen, útěky před hordami nepřátel, zoufalé bránění bodů či výrobu stále lepší výbavy. Survive však obsahuje a rozvíjí i napínavé extrakce, které byly pro pátý díl The Phantom Pain tak typické. Proto to se hrou není tak horké, jak mnozí ublížení fanoušci na internetu volají. Jaké skóre si od nás odnesla? No, však vy víte, kde to najdete. (Nápověda: V novém Questu!)

Nakonec jsme v rubrice Retro nevzpomínali na jednu hru, ale rovnou na celou konzoli. PlayStation Portable, známý spíše jako PSP, byla ve své době velká pecka. Kromě her zvládala tato konzole z roku 2005 přehrávat hudbu, filmy, alba a fungovala tak trochu jako tablet ještě před jejich rozšířením. Samozřejmě na ní vycházely i nezapomenutelné hry – roztomilé LocoRoco, akční Siphon Filter nebo rytmické RPG Patapon. Bohužel se PSP zapsalo do dějin jako jedna z nejsnáze prolomitelných platforem. Snadné pirátství mělo za výsledek, že se velmi rychle vývojářům prostě nevyplatilo hry na PSP vydávat. Přenosná konzole tak postupně o velké a časem i ty menší hry zcela přišla. Sony i další výrobci si z toho vzali příklad a své další platformy řádně a někdy i příliš zabezpečili, ale o tom si povíme jindy.

Co se Jardovi na MGS líbilo nejvíc? Kolik musí vydělat slovenská indie hra, aby se mohli její vývojáři pustit do nového projektu? Kdo z moderátorů nikdy PSP neměl a jenom blafuje? To všechno odhalujeme v novém Questu!

autoři:Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský
  • Technologie
  • Publicistika