Quest: Na nezávislé herní Oscary míří české hry Chuchel a Attentat 1942. Vývojáře nominace překvapily

13. leden 2018
Ze hry Chuchel

Rok 2018 ani ještě pořádně nezačal a česká herní scéna již má důvod oslavovat. Dva nové tituly, Chuchel a Attentat 1942, byly nominovány v rámci světové soutěže Independent Games Festival v kategoriích nejlepší umělecké ztvárnění a nejlepší příběh. Pozvali jsme si jejich tvůrce, Járu Plachého za Chuchel od studia Amanita Design a Lukáše Kolka za Attentat 1942 od uskupení Československo 38–89, a vyzpovídali je z dojmů z nominací a co pro ně takové uznání znamená. 

Kromě toho jsme se po čase vrátili k rubrice Retro a zavzpomínali na hru Knights of the Old Republic, která v lecčem vydláždila cestu oblíbené sci-fi sérii Mass Effect.

Soutěž IGF pro mnoho lidí znamená každoroční výběr toho nejlepšího a nejzajímavějšího z indie tvorby za uplynulý rok. I přestože ocenění zpravidla neznamená, že hra jistojistě ten samý rok vyjde, slouží jako vodítko k titulům, které by mohly zaujmout i hráče, které nezávislá scéna vyloženě nezajímá.

České studio Amanita Design není na IGF žádným nováčkem. V roce 2014 se dostali mezi nominované v kategorii za nejlepší umělecké ztvárnění se hrou Samorost 3. Nyní se po čtyřech letech vrací do soutěže s Chuchlem, hrou stavějící na křiklavém humoru animovaných grotesek. „V životě by mě nenapadlo, že by Chuchel mohl být nominován za umělecké ztvárnění. Je to takový kreslený fór, kterému se zasmějeme, ale neřekli bychom, že je to krásné. O to větší překvapení to bylo, že byl nominovaný právě v této kategorii,“ říká Jára Plachý, jenž stojí v jádru vývoje hry. A se smíchem dodává: „Příjemně mě to potěšilo. Pracuji na hře pět let a během vývoje nelze říct, jestli to nebude nakonec blbost. Ale ukázalo se, že si ostatní nemyslí, že by to byla blbost.“

Lukáš Kolek bere nominaci Attentatu 1942 jako potvrzení, že se hře povedlo to hlavní: „Pro nás byl příběh ten nejdůležitější faktor, který ve hře máme. Chtěli jsme zaexperimentovat a předat ho právě skrze hru.“ Na jeho tvorbě se podílelo hned několik herních designérů a historiků. Při psaní vycházeli z práce organizace Post Bellum, která sesbírala příběhy očitých svědků druhé světové války, a z ní sestavovali narativ, který by se hodil do počítačové hry a zároveň předal autentický obraz o válečné a poválečné době v Česku. „Opravdu jsme to nečekali a jsme velmi rádi, že se hra dostala tam, kam se dostala,“ říká Lukáš o umístění Attentatu 1942 mezi nominovanými tituly. „Těší nás to i proto, že naše hra ukazuje vážný příběh, a to je něco, co by se mohlo rozšířit i dál. Hry jsou totiž médium, které může předat i něco vážného, zkušenost nebo skutečný příběh,“ dodává Lukáš. Chcete-li se dozvědět více o hře Attentat 1942, poslechněte si naši recenzi v minulém Questu za tímto odkazem.

Quest: Česká hra Attentat 1942 je unikátní projekt, který se vymyká trendu her z druhé světové války

Ze hry Attentat 1942

První letošní Quest se nesl v duchu vzpomínání na uplynulý rok a očekávání nových her v roce nastávajícím. Jarda s Vojtou vybrali své nejoblíbenější hry roku 2017 a prozradili, na jaké tituly se nejvíc těší v následujících měsících. Nezapomněli ale ani na přítomnost a s hostem Martinem Macháčkem zrecenzovali novou českou hru Attentat 1942.

Od vyloženě nezávislých projektů jsme v poslední části přešli k AAA tvorbě. Jelikož je série Mass Effect kvůli nepovedenému poslednímu dílu Andromeda možná definitivně u ledu, zavzpomínali jsme v rubrice Retro na takového jejího předchůdce. Hra Knights of the Old Republic ze série Star Wars vyšla před 15 lety na původní Xbox (a později i na PC) jako jedna z mála RPG her z oblíbeného universa. Stálo za ní studio Bioware, tedy tvůrci Mass Effectu, které si právě na ní vyzkoušelo přenesení prvků západních RPG her do 3D konzolového prostředí. A byť se do myslí hráčů KOTOR pravděpodobně nezapsal svým bojovým systémem, uspěl v jiné důležité oblasti. Jeho příběh je skvěle napsaná, výpravná a hlavně uzavřená epizoda ze světa Hvězdných válek. I díky tomu, že hra nespoléhá na filmovou sérii, tak může zaujmout třeba i hráče, kteří se mezi fanoušky Síly a rytířů Jedi nepočítají.

Co kromě nominací a země původu spojuje Chuchel a Attentat 1942? Jak se Jára Plachý dozvěděl o nominaci Chuchla na IGF? A co tvůrce Attentatu 1942 zaskočilo při překladu do angličtiny? Poslechněte si rozhovor s oběma vývojáři v nejnovějším Questu.

Spustit audio
autoři: Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský