Quest: Nový Assassin’s Creed: Origins bourá očekávání hráčů. Roční přestávka mu prospěla

20. leden 2018
Ze hry Assassin’s Creed: Origins

Myslíte si, že vás letos už jedenáctiletá série Assassin’s Creed nemá čím překvapit? V nejnovějším Questu vás ve své recenzi Jarda Möwald přesvědčí, abyste nejnovějšímu dílu s podtitulem Origins dali šanci. Nato si s Vojtou Dřevíkovským zavzpomínáte na kořeny assassinské série ve hře Prince of Persia: Sands of Time a nakonec se dozvíte, co nového se stalo s oblíbenou sérií logických her Portal.

Nejnovější Assassin’s Creed: Origins plní přání fanoušků, kteří už léta volali o zasazení příběhu do dávné historické doby. Origins je bere rovnou do Egypta zhruba 50 let př. n. l. do kůže Bayeka, zdejšího strážce zákona, který chrání chudé a trestá ty zkorumpované. Tentokrát vývojáři posunuli hru blíže žánru RPG a na rozdíl od předchozích dílů zde na hráče čeká mnohem větší důraz na správné vybavení hlavního hrdiny. Různé meče, luky i kusy zbroje si hráči musejí během hry vylepšovat u kováře nebo si hledat nové. Nově také Origins přinášejí levelování protagonisty, které nejen odemyká nové útočné chvaty, ale především zvyšuje jeho atributy. Střet s nepřáteli, kteří by měli jen o úroveň či dvě více, se může snadno proměnit v boj o holý život. Je tedy třeba dávat pozor na to, aby hráči měli stále nejlepší vybavení a dostatečnou úroveň vzhledem k nepřátelům v okolí.

Assassin’s Creed: Origins přináší také nový soubojový systém, který si bere příklad i třeba z takové série Dark Souls. Pryč už je šermování s jedním protivníkem, zatímco ostatní postávají v hloučku okolo. Naběhnout na skupinu nepřátel znamená, že se do Bayeka pustí třeba šermíři i sekerníci zároveň, za záludné podpory opodál stojících lučištníků. „Soubojový systém mi přijde agresivnější, ale v tom dobrém smyslu. Pokud mají protivníci převahu, tak ji využijí a vrhnou se na tebe všichni,“ pochvaluje si Jarda.

Co v Origins zůstalo, je otevřený svět, který však svojí rozlohou překonává vše, co série dosud předvedla. Egypt je v AC: Origins velký a rozmanitý a hráči prozkoumají nekonečné duny písčitých pouští, rušné ulice Alexandrie, zelené oázy, ostrovy v moři, vlnitou hladinu Nilu i vnitřky vyrabovaných pyramid. Bayek se po světě pohybuje nejen po svých, ale může přejíždět vzdálenosti na hřbetu koně či velblouda, na vodních plochách pak i po své bárce. V mnoha ohledech Origins dělá statečné kroky vpřed a posouvá sérii z vyhřátého, ale už trochu zatuchlého místečka. V jádru je to stále Assassin’s Creed, ale tentokrát s tolika novinkami a vylepšeními, že dokáže k sérii přilákat i hráče, kteří na ni už zanevřeli.

Assassin’s Creed by však nikdy nevznikl, kdyby se v roce 2003 Ubisoft nepokusil o znovuoživení hry Prince of Persia. Titul s podnázvem Sands of Time velmi příjemným způsobem míchá pohádku, souboje plné akrobacie a plošinovku. Byla to také tato hra, která do zájmu mainstreamu přinesla prvky parkouru, jako byl například běh po zdech. Nejvíce se však do vzpomínek hra zapsala díky možnosti ovládat čas pomocí magické dýky, se kterou se titulní Princ mohl v případě chyby, či dokonce smrti vrátit o několik vteřin zpět. Vývoj hry vedl francouzský herní designér Patrice Désilets, který si zde vyzkoušel rychlý plynulý pohyb postavy při soubojích i skákání přes překážky a své zkušenosti zúročil nedlouho nato při vytvoření jedné takové hry z dob křížových výprav. Bez Prince s dýkou času by nebylo Altaïra, protagonisty prvního Assassin’s Creed, ale považovat ji pouze za předchůdce slavné série by byla škoda. Prince of Persia: Sands of Time je výborná hra, kterou by neměl žádný fanoušek akčních adventur opomenout.

Jaké hodnocení si od Questu odnesl poslední Assassin’s Creed? Na který díl ze série Prince of Persia kluci nejraději vzpomínají? A co je zač ta nová hra ze série Portal? Poslechněte si nejnovější Quest a budete v obraze!

Spustit audio
autoři: Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský