Režisér Jakub Šmíd: Laputa nemá být cool pražský klub

8. říjen 2015

Hned dvěma filmy na sebe letos upozornil Jakub Šmíd. S diplomovým snímkem Amanitas bodoval na Famufestu a tento měsíc má premiéru jeho celovečerní hraný debut Laputa. Film podle scénáře Lucie Bokšteflové dostal nálepku generační výpovědi, ale podle Jakuba je to velká generalizace.

„Necítím se jako mluvčí celé svojí generace, točil jsem film o konkrétních postavách, které nevědí, co se sebou. Ani Luciin text nebyl napsaný nějakým současným jazykem, má v sobě spíš archetypálnost. Nehrají v něm žádnou roli sociální sítě, technologie, internet, nepokoušeli jsme se udělat nějaký klub ve stylu pražského NEONE.“ Film je o hledání vlastní cesty životem, kterým si mezi dvaceti a třiceti lety prochází každý.

Rozdíl od předchozích generací je hlavně v současné svobodě a nepřeberném množství možností. Ty někdo dokáže naplno využít, ale jiný se jich spíš lekne a stáhne se do ulity. To je případ hlavní hrdinky filmu Laputa, která svůj svět záměrně limituje na zakouřenou hospodu, ve které pracuje i bydlí, a její společenské kontakty nepřesahují okruh pravidelných štamgastů. Motiv vám možná připomene příběh z jedné knihy spisovatelky Petry Soukupové. V té souvislosti není bez zajímavosti, že právě s Petrou Soukupovou teď Jakub Šmíd připravuje nový film podle jedné z povídek z knihy Zmizet.

Letošní rok byl pro Jakuba hodně nabitý, ale rozhodně se nechystá zpomalit. „To, že mám letos hned dva filmy, je spíš shoda okolností. Státnice a obhajoby Amanitas jsem měl v době, kdy jsme byli uprostřed natáčení filmu Laputa, takže se přiznám, že klauzury na FAMU jsem měl trochu v mlze.“ Film o muchomůrkách a jejich zhoubném vlivu na mládež mu nakonec na Famufestu přinesl cenu pro nejlepší kameru, režii a cenu diváků.

03489576.jpeg

Na školu se zpětně dívá jako na skvělou zkušenost, která ho propojila s lidmi, se kterými bude pracovat i na dalších projektech. „Škola je takový inkubátor, kam člověk přijde, myslí si, že je druhý Fellini, a všichni ho v tom utvrzují. Trošku se tím uzavře do bubliny, která považuje za jediné správné artové filmy. Škola je skvělá v tom, že vás nikdo necenzuruje v nápadech a tématech a jste utvrzovaní v tom, že když něčemu věříte, máte to dělat, protože to je správné. V praxi to není tak jednoduché, tam už rozhodují producenti, kteří rozdělují peníze a na rovinu řeknou, že jim třeba vaše téma nic nepřinese.“

Vedle filmových aktivit se Jakub vrací i k divadlu, které vystudoval na brněnské JAMU: „Skočil jsem do dvou divadelních projektů. Jeden režíruju v Žižkovském divadle, Noc tribádek od Pera Olova Enquista. A v druhém jsem jako herec, to je v MeetFactory ve hře Lucie Ferenzové Za noci našeho bytí. Tam hrajeme s Anitou Krausovou a s Janou Kozubkovou. Moc se na to těším a jsem z toho trochu nervózní, protože už jsem dlouho nehrál, stál jsem v poslední době spíš na druhé straně.“ Poslechněte si víc v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.