Semih Kaplanoglu: Nenávidím symbolismus
Hostem pondělní Odpolední session na RW byla jedna z režisérských hvězd letošního Febiofestu - turecký scenárista a režisér, autor zatím pěti celovečerních snímků Semih Kaplanoglu.
Ten přijel na pražskou část festivalu představit svou výjimečnou filmovou trilogii o básníkovi Yusufovi - prozaicky nazvané snímky Vejce (2007), Mléko (2008) a Med (2010). Zatímco v prvním filmu se básník Yusuf po letech vrací do rodné vesnice na matčin pohřeb, v druhém dílu trilogie se na vývoji vztahu matky a syna zrcadlí společenské změny Turecka a v zatím posledním snímku Med se vracíme až do básníkova dětství, kdy malý Yusuf přestane po smrti otce mluvit.
Režisérův meditativní filmový styl se stal v uplynulé dekádě ozdobou mnoha evropských festivalů a jeho zatím poslední snímek Med po právu zvítězil na loňském Berlinale (český divák jej mohl vidět už loni na festivalu v Karlových Varech). O turecké krajině, podivuhodných zvířecích metaforách, absenci hudby, autorově práci s neherci, inspiracích Andrejem Tarkovským i metafyzice skrývající se ve všedních úkonech si s režisérem Kaplanogluem povídal náš hudební a filmový redaktor Aleš Stuchlý.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.