Skejt a móda: Trendy, síla osobností a velké značky

25. srpen 2015

Jak blízké a jak vzdálené jsou světy skejtové subkultury a luxusních módních labelů? Jaký vliv mají značky oblečení na kariéry úspěšných jezdců, jak ve skejtové módě fungují trendy a proč se tímhle prostředím tak rádi inspirují návrháři světových značek? Poslechněte si rozhovory se skejťáky Milošem Hrochem a Honzou Zimou a módním publicistou Janem Boublíkem.

Normcore, punk, hip hop, hipsterská vlna a zase normcore – trendy ve skejtové módě se od jeho začátků vždy odvíjely od způsobu jízdy a životního stylu oblíbených jezdců. Jak říká Miloš Hroch, na prvních reportážních fotkách v médiích o skateboardingu vidíme kluky oblečené ve stylu, který je asi nejblíž současnému normcoru. „Reportáže Billa Eppridge v magazínu Life z 60. let ještě zachycují skejtry v úplně casual oblečení bez jakýchkoliv subkulturních prvků. Změna přišla až s revoltou proti nastaveným sportovním disciplínám, jako skok vysoký nebo skok daleký. Asi každý zná Legendy z Dogtownu, Jay Adams a Tony Alva začali v 70. letech razit agresivnější a živelnější styl jízdy. Hledali vypuštěné bazény na zahradách domů, které jim nepatřily, a vnesli do skejtu nádech subverze. Ruku v ruce s tím šla punková móda.“

Čtěte také

Punkový styl pak už ze skejtu nikdy úplně nezmizel, přestože v 90. letech ustoupil silnější hiphopové vlně, jejíž styl je věrně zaznamenaný ve filmu Kids Larryho Clarka. Aktuálně patří k nejsilnějším trendům hipsterství a návrat normcoru.

Honza Zima doplňuje: „Zásadní roli v tomhle ohledu sehrál profil Dylana Riedera asi 4 roky zpátky, ve kterém byl najednou oblečený úplně jinak než ostatní skejtři. Vypadal v podstatě jako hipster na skejtu, měl ohrnuté nohavice, roztrhaná trika bez log, ulízlé vlasy, patku... A spousta lidí si díky tomu uvědomila, že skejt nemusí být jenom o vanskách a širokých kalhotách. Řada skejtových značek se od té doby ve svých kolekcích od skejtového stylu odpoutává a z toho, jak jejich oblečení vypadá, byste nepoznali, že to je skejtová móda.“

Zastavili jsme se i u kampaní velkých značek, ve kterých vystupují přední světoví jezdci, a u toho, jak funguje sponzoring jezdců oděvními labely. Poslechněte si celý rozhovor.

O vztahu světových luxusních značek ke skejtové subkultuře jsem mluvila s Janem Boublíkem z Maud Homme. Fascinace vysokého módního světa skejtem podle něj souvisí s pojetím luxusu jako svobody volby. „Móda je vždycky mladá, vždy odráží to, čím žije nastupující generace. A skejt je od začátku symbolem uvolněného pohybu městem. Velké značky k němu láká mládí, rebelství a svobodomyslnost.“

Svou elegantní městskou módu představila na skejtu řada značek, mimo jiné Louis Vuitton, Gucci nebo Givenchy. Obdiv ke skejťákům a surfařům ve své práci nezapře ani Hedi Slimane, příkladem může být jeho pánská kolekce s/s 2016 pro Saint Laurent. Skejtparky jsou v posledních letech oblíbenou lokací módních přehlídek, a ačkoliv ve světovém kontextu nejde o žádné novum, umístění části přehlídek pražského týdne módy Prague Fashion Week do Mystic Skateparku na Štvanici bude pro českou módní scénu příjemným oživením.

03457485.jpeg

Poslechněte si rozhovor o módě a skejtu s Janem Boublíkem.

playlist:
Psycho-Mantis – Not Angry @ All (uns.) 6:28
Feelinmet – Et Cetera (uns.) 2:30
El Mahdy Jr. – Phantomatik, Alter Echo & E3 Remix (Boomarm Nation) 3:35
Gorkem Han Jr – Ocean, Fakepakt Remix (Bad Panda Records) 4:39
Partynextdoor – Wus Good, Curious (uns.) 2:09
Petit Noir – Chess (Domino Recording Company) 6:09
Etch – Yoyo, Gantz rmx (uns.) 2:42
Wen – Pace Myself (Keysound Recordings) 2:43

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.