Sneakers jako životní styl: česká scéna dobíhá světové trendy
Ať už se vás tenisková kultura týká, nebo ne, je to jeden z globálně nejúspěšnějších módních byznysů. Mít ty správné sneakers je pro řadu lidí zásadním statusovým symbolem. V Modeschau se od profesionálů dozvíte, jak se u nás tenisková kultura před lety rozjížděla a co s ní hýbe dnes.
Nejdůležitější součást outfitu, životní styl, věc, za kterou není přehnané utratit přes deset tisíc. Tak mluví o teniskách v anketě Modeschau návštěvníci letošního festivalu Teniskology. Není to přitom zase tak dlouho, co u nás byly sportovní boty s výrazným designem a cenou nad pět tisíc považované za něco nesmyslného a neadekvátního. „'Nebudu nosit na nohách koberec, tenisky za pět tisíc, to jste se úplně zbláznili!' Tak lidi reagovali na jeden z prvních quick strike releasů, které jsme měli. Šlo o Nike s tvídem a měkoučkou kůží. Nejoblíbenější tehdy byly skejtové boty Adio a my jsme se vymezovali, že prodáváme něco jiného než běžné skate shopy,“ říká Lenka Ondruchová, se kterou jsem se spojila pro vhled do začátků sneakers kultury u nás.
Její ostravský obchod Queens byl jedním z prvních, který nabízel speciální limitované edice retro tenisek a dodnes patří k zásadním a respektovaným hráčům na lokální sneakers scéně. „Původně to byl graffiti obchod, který vedle barev nabízel oblečení pro b-boye. Na cestách do zahraničí jsem se setkávala s lidmi z graffiti scény, kteří měli stylové tenisky, jaké se u nás vůbec nedaly sehnat. Bavíme se o letech 1994–1999. V té době ještě nebyly běžné internetové obchody, takže nezbývalo nic jiného než nakupovat na cestách,“ komentuje své začátky Lenka.
Online média a sociální sítě rozjely globální boom
Komunita lidí, která se na začátku nultých let zajímala o sneakers, byla poměrně malá, propojená přes online fóra i offline aktivity a velmi dobře informovaná. „Tehdy šlo o opravdu malé série, kusovky modelů jako Cortez od Nike nebo Superstar od Adidas. Větší boom začal až okolo roku 2005, kdy jsme začali oficiálně prodávat Nike a přivezli jsme Air Force 1,“ vzpomíná Lenka Ondruchová.
V roce 2005 se v zahraničí rozjíždí dva fanouškovské weby, které v následujících letech spolu s nástupem sociálních sítí pomohly roztočit obrátky sneakers mánie do současných rozměrů. Hongkongský středoškolák Kevin Ma se inspiruje hláškou z teniskových online fór a zakládá web Hypebeast a švýcarský student ekonomie David Fischer spouští stránku Highsnobiety. Obě média se od té doby zprofesionalizovala a patří k nejdůležitějším kanálům současného světového marketingu sneakers.
„Jako zlomový bereme rok 2010, kdy se poprvé kempovalo u nás před obchodem. V letech 2012–13 už začali lidé tenisky vnímat jako pevnou součást svého outfitu. Začali sledovat kolaborace a žádat konkrétní modely,“ popisuje první náběhy na současnou situaci Lenka Ondruchová. Množství limitovaných edic a různých speciálních kolaborací od té doby dramaticky narostlo, stejně jako cena tenisek. „V podstatě každý týden vychází nějaká zajímavá bota, už to není tak výjimečný okamžik jako dříve a člověk si musí víc vybírat. Trh to ale zatím pořád vstřebává. Tenisky dnes stojí třeba 500 eur a lidé téměř nemrknou okem,“ popisuje Lenka.
Peníze, které se v obchodu s teniskami točí, jsou logicky často z kapes rodičů. Díky rostoucímu trendu neoficiálního přeprodávání jsou ale podnikaví mladí lidé schopní svoje cool tenisky sami zaplatit nebo na nich dobře vydělat. „Řada tenisek dnes po pár postech na Instagramu míří přeprodejem k dalšímu hypebeastovi,“ potvrzuje Peter Kovkou Kováč, buyer obchodu Footshop. O sneakers se začal zajímat kolem roku 2011 a rychle vycítil jejich rostoucí obchodní potenciál. Footshop byl původně skejtový obchod, ale Peter, zakladatel webu 1000 Sneakers, ho přesměroval právě k lifestylovým teniskám.
Aktuální sneakers trendy se potkávají s nesmrtelnými klasikami
V současné záplavě speciálních kolaborací a limitovaných releasů už nestačí jen originální design a známá značka. Do hry čím dál tím silněji vstupují influenceři a hudební a módní celebrity, které ovlivňují vkus koncových zákazníků. „Dřív to bylo kórovější, dnes to jde více po povrchu. Mladí lidi kupují věci prezentované influencery, o kterých toho jinak moc neví. Rozhodně ale nechci někoho soudit, je to generace, která postupně dospívá, a je možné, že za pár let se na to bude dívat jinak,“ říká Peter Kovkou Kováč.
Quick Strike – limitovaná edice tenisek, která se prodává pouze v daný čas na daném místě
Raffle – losování o možnost koupit si model z limitovaného releasu tenisek
Hypebeast – člověk, který jede v nejnovějších trendech a musí mít všechny hip novinky
Fashionhead – člověk, který nosí trendové módní značky
Sneakerhead – sběratel speciálních modelů sneakers
Přestože přichází stále nové tvary, barvy a kombinace, některé modely jsou dlouhodobě sázkou na jistotu. Jestli vás zajímá, které sneakers to podle Lenky Ondruchové a Petera Kovkou Kováče jsou, poslechněte si celou Modeschau. Dozvíte se, kde se vzal současný trend „ugly is the new pretty“, jaké sneakers jsou nejvíc trendy a vyhajpované a jaké značky a návrháři udávají světové sneakers trendy.
Playlist:
Felipe Granda – Somos Orga nicos
Tone Ra x Morten HD – The Stomp
Sha Sha Kimbo – Quick Time
Vacant – Warlord (MJK Refix)
DJ Corpmane – Xing Guang
Aurora – Runaway (Night Grind ft. Muneylxrd remix)
Strick – Smoke Detection (Dreem Tran's Remix)
Future x Graham Lambkin & Jason Lescalleet x Clipse – Breadwinner's Apology
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.