Stojí u požáru a tweetuje. Mluvčí pražských hasičů mění na sociálních sítích komunikaci s veřejností

15. květen 2018

V některých státech je to běžné. Jakmile dojde k tragické události, oficiální twitterové účty bezpečnostních složek a záchranářů se začnou plnit aktuálními informacemi, snímky, videi nebo bezpečnostními pokyny. Ze sociální sítě sdělení a materiály čerpají největší zpravodajské mediální domy i samotná veřejnost. Twitter se stal jedním z nejrychlejších zdrojů informací. V Česku ho zatím velká část složek státu používat neumí, případně svůj oficiální účet vůbec nemá.

Jedním z propagátorů soudobé formy komunikace s médii je mluvčí pražských hasičů a zároveň šéf vyšetřovatelů Martin Kavka. „Inspirovaly mě stránky zahraničních složek. Twitter jako my používá třeba bostonská policie, londýnští hasiči nebo kolegové z Berlína.“

O požárech a jejich rozsahu informuje Kavka novináře taky pomocí mobilní aplikace WhatsApp. V případě větších událostí svolává média na improvizované tiskové konference přímo u požářiště pomocí tweetů. „Vždycky vysvětluji policistům, kteří tam ty lidi vyhánějí, že je pro mě ideální, když si zvolíme nějaké místo, tam si sezveme všechny novináře a já jim tam budu pravidelně po dvaceti minutách chodit říkat čerstvé informace.“

Mluvčí hasičů se tak snaží zabránit tomu, aby novináři sháněli informace pokoutně a chodili po areálu, který může být třeba kvůli požáru nebezpečný. „Snažím se ale vybrat místo, kde je na tu akci vidět, aby novináři měli dobré záběry.“

Kavka přiznává, že mu práce na sociálních sítích zabírá hodně času. „Člověk se tím zabývá nonstop, prakticky 24 hodin denně. Na druhou stranu – pokud bych neinformoval takto často a informace neaktualizoval, tak mě novináři zahrnou telefonáty a pořád se budou ptát na nové okolnosti. Já spíš razím myšlenku, že když budu dávkovat informace pravidelně, nebude pak potřeba, aby mi někdo pokládal další doplňovací dotazy. Hodně mi to v této oblasti ulehčilo práci.“

Twitter postupně začala aktivně používat také policie nebo pražská záchranná služba. Ne všichni mluvčí ale chtějí na tento druh komunikace přistoupit. „Umím napsat mail stejně rychle jako tweet, média moji zprávu tím pádem dostanou a je už jejich práce dostat ji k lidem,“ napsal na Twitteru mluvčí moravskoslezských hasičů Jakub Kozák. „Stále mě nikdo nepřesvědčil, že má HZS komunikovat přímo s ‚koncovým spotřebitelem‘, nejedná-li se o nějaké varování obyvatelstva, samozřejmě.“

E-mail Martin Kavka používá v případě, kdy posílá celkovou tiskovou zprávu a kompletní fotogalerii až po ukončení zásahu. „Twitter mi ale umožní informovat média ihned a okamžitě aktualizovat během probíhající události. Posílat k jedné události třeba 5 e-mailů? To se mi nechce,“ odpovídá Kavka.

Úplně jinak pak Twitter používá třeba básník Petr Kukal. Do povědomí lidí se zapsal jako správce účtu Ministerstva kultury, kam psal vtipné poznámky. Za jeho působení nasbíral resort 26 tisíc sledujících a stal se nejsledovanějším účtem ze všech českých ministerstev. Obdržel taky ocenění Křišťálová lupa. Z Ministerstva kultury nakonec odešel a v současné době spravuje účet Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Kdo je podle Martina Kavky dobrým českým tiskovým mluvčím? A jak mu Twitter změnil život? Dozvíte se v reportáži!

autor: Filip Titlbach
Spustit audio