Ten song je můj život. Komiksový Nick Cave si do žil střílí inkoust a přiživuje zpěvákův mýtus

25. květen 2018

Pustit se do biografie Nicka Cavea, který si přísně hlídá soukromí, není lehký úkol. Komiksový kreslíř Reinhard Kleist zvolil nejsnadnější možnou cestu, pokusil se vyčíst umělcův životopis z jeho songů. V Kleistových obrazech Cave prochází kafkovskou proměnou v brouka a svou kapelu řídí jako jednonohý kapitán pirátské lodi – na pozadí rozděleného Berlína a jeho nočních klubů.

Komiks Mercy On Me ukazuje stylizovaný portrét Cavea jako oběti své tvorby, která zápasí s hrdiny svých písní jako s démony. Chválí ho i sám zpěvák.

„Na tý desce je jedna píseň, ty víš, kterou mám na mysli, ta je moje, je o mně, ten song je můj život,“ říká Cave na jedné ze stránek komiksu s neklidně expresivní černobílou kresbou, který vydalo nakladatelství Argo. Kleist vtěsnal život kapelníka The Bad Seeds do několika písní – The Hammer Song je o klukovi, který opustil rodiče a vydal se vstříc nejisté budoucnosti, notoricky známý duet Where the Wild Roses Grow vypráví příběh lásky tak obsesivní, že může zabít, a The Mercy Seat je zas o věčném souboji dobra se zlem. Jsou to Caveova dobře známá témata osudu, sžíravých ambicí, sebezničujících pudů a síly songu, který vás může spasit.

Německý tvůrce Reinhard Kleist, který je v Čechách dobře známý pro své komiksové biografie německého židovského boxera Hercka Hafta nebo Johnnyho Cashe, provádí čtenáře po všeobecně známých etapách zpěvákova života. Po nejistých hudebních začátcích v Austrálii se dostal přes Londýn do Západního Berlína do dobrovolného exilu, kam se utíkalo před průměrností, jak Cave odsekne na jednom místě komiksu. Tady zažila jeho kapela The Birthday Party nejslavnější éru. Dobové kulisy nejsou vlastně vůbec důležité, Kleist všechnu energii poslal do zobrazení Caveova fatalistického souboje s tvorbou – touha napsat dobrou píseň nebo román se tu mění v zápas na život a na smrt. Kniha vychází ze skutečných událostí, ale to nejzajímavější se děje v hlubinách lidské psyché.

Je to vlastně i největší nevýhoda komiksu, nemůžete si totiž být ničím jistí. „Jde o polopravdy a kompletní výmysly,“ komentoval Kleistovo dílo sám Cave. A dodal: „To znamená, že je blíž než jakákoliv biografie, to je jasné!“ Deník The Guardian zmiňuje jako jeden příklad Kleistovy volné práce s fakty historku, jak basák The Birthday Party Tracy Pew přišel ke svému kovbojskému klobouku. V komiksu ho při spontánní rabovačce ukradne ve večerce, ve skutečnosti ho Pew dostal od kamaráda při natáčení videoklipu.

Vyprávění nepřekvapí, zato kresba vás může vytrhnout z letargické nálady snadno. Kleist záměrně deformovaným štětcem a tuší zachycuje fetem zbídačeného zpěváka s tváří vyhublou na kost, jak mezi stohy papíru a flaškami tvrdého alkoholu pracuje na své románové prvotině A oslice uzřela anděla. Jak si do žil místo heroinu střílí inkoust nebo jak stočí kormidlo své kapely The Birthday Party na rozbouřených vlnách Berlína za studené války od syrového a primitivního punku k dekadentnímu rocku. Kleist si s vyobrazením Cavea vyhrává do detailu, ale na druhou stranu odflákl jiné důležité postavy z hudebníkova života jako Lydii Lunch nebo zpěvačku PJ Harvey – a jsou téměř k nepoznání.

Grafický román Nick Cave – Mercy On Me kreslíře Reinharda Kleista

Komiks Mercy On Me odpovídá tomu, jak svůj život vykládá sám Cave. V kraťoučké próze Píseň z pytlíku na zvratky, která vyšla také v češtině, poskládal vlastní pojetí autobiografie – jsou to zápisky ze severoamerického turné s The Bad Seeds a hudebník občas ulítne ze šatny na dobrodružství vlastní temnou fantazií. „Mýty kolem mě bublají jako roztavená umělá hmota,“ říká. Váhavé otázky o umělecké dráze si v knize pokládá neustále, jako na stránkách komiksu Mercy On Me. Kleist komiks postavil podobně jako svou biografii Johnnyho Cashe, ve které postavy ze songů vstupují do skutečných událostí z hudebníkova života – pronásledují ho a často trápí. Autor při výkladu přistupuje na Caveovu hru – jenom mýty přiživuje a vytváří nové. Četba vás vystřelí na imaginativní trip, kterých Cave za svůj život prožil spousty. Nezůstane po něm otravný dojezd, ale několik nezapomenutelných zážitků – je hlavně pro oddané fanoušky, kteří si komiks vystaví na poličku vedle Caveových románů a sběratelských edic vinylů.

„Bylo pondělí, když jsem všechno nechal za sebou. Noc byla chladná a zdála se nekonečná.“ Poslechněte si celou recenzi, kde mimo jiné zazní také The Hammer Song z desky The Good Son od Nicka Cavea, který otevírá i komiks Reinharda Kleista.

Reinhard Kleist – Nick Cave, Mercy On Me (Argo, 2018)

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.