Top nahrávky zbytku roku 2025? Radio Wave zaujali Darko Don, Maryland, Blood Orange, Rosalía a další
V adventních časech jako už tradičně navazujeme na rozsáhlý hudební žebříček, který jsme sestavovali v polovině letošního roku, abychom se ohlédli za tím nejlepším (i nejhorším), co se událo ve světě hudby v druhém půlroce 2025. Ve spolupráci s téměř všemi, kteří na Radiu Wave hudbu zpracovávají, opět bilancujeme. Je na čase okomentovat, proč se právě tyhle tuzemské i zahraniční nahrávky umístily na vrcholu našeho redakčního žebříčku.
Hudební redakce Radia Wave ve složení Filip Černý a Matěj Dvořák reflektuje osobně vnímané zásadní momenty, které v uplynulém půroce hýbaly světem hudby. Zahrnuje to například zveřejnění Grammy nominací, celkově velevýznamný rok v rapu i znovu upřenou pozornost směrem k modelu tradiční rockové kapely. Připomenutím, že žijeme v roce 2025 (a jen se neutápíme v nostalgických cyklech), může být, že byl poprvé v historii cen Grammy nominovaný Twitch streamer.
Hudební žebříček bohatý na tipy, co teď před koncem roku poslouchat, pomáhalo sestavit celkem šestnáct lidí. Jde o autory a autorky žánrových hudebních pořadů, širší dramaturgický tým zodpovědný za novinky v playlistové rotaci nebo hudebně zaměřené kolegy a kolegyně z moderátorského a redakčního týmu. Celoredakční žebříček jsme rozdělili do dvou kategorií (česko-slovenské a zahraniční nahrávky) – počítají se vydaná alba a EPčka mezi 12. červnem a 28. listopadem.
Třetí místo v československé selekci obsadil elektronický producent Pišta Kráľovič alias FVLCRVM. „Ta produkce, nad tou bych se tady mohl rozplývat,“ říká Matěj k debutovému albu EEST, které v kariéře bratislavského hudebníka přišlo až po dlouhých jedenácti letech. Hudební redakce se shoduje, že Pištova dlouhohrající novinka je tzv. „no skips“ albem. Plnohodnotnou AV show s ním spjatou si budete moct užít na 20. narozeninách Radia Wave v ARCHA+.
Druhé místo si vysloužila mezi Prahou a Berlínem pendlující písničkářka Mariana Hradilková, kterou můžete znát třeba pro její působení v projektu Rivermoans nebo vokální spolupráce s Duklou a dalšími. Pokud jste rádi emocionálně rozdrásaní, čtyřskladbové EPčko Steps od Maryland – plné masivně zreverbovaných kytar a odzbrojujících harmonií – je tu pro vás.
O první místo se dělí dvě nahrávky, které by si snad nemohly být žánrově vzdálenější. „Říká se o mně, že prej jsem sick artist, protože miluju dancehall a party,“ rapuje pražský newcomer Darko Don na tanečními žánry inspirované desce Dancehall & Party. „Aby Evropan dobře zvládl udělat tenhle žánr, je dost těžký. Darko si ho přebírá po svém a nekarikuje,“ hodnotí Matěj.
S dancehallem se o první místo v česko-slovenském celoredakčním žebříčku dělí hardcore. Na undergroundové scéně u nás není moc kapel, které by měly podobný status jako Lvmen. Na novince Amen pracovali dlouhých osm let. Je temná v tom nejlepším slova smyslu a taky trochu tajemná. „Je to nahrávka, na které se mezi sebou shodly dva naše žánrové hudební pořady – Špína a Modeláři,“ říká Filip.
Na třetím místě v selekci zahraničních nahrávek se umístil britský všeuměl Devonté Hynes alias Blood Orange se svým albem Essex Honey, které je plné rozmanitých featů a konejšivých indie bangerů. „Zhlédl jsem novou tvorbu Blood Orange při jeho berlínském koncertě a je to úplně strhující. Za mě deska, ke které se můžu vracet úplně kdykoliv,“ komentuje Filip.
Druhé místo znamená další remízu – maskovaný rapper EsDeeKid je symbolem raketového růstu, který v tomto roce množství rapperů z britského undergroundu zažívá. „Fenomén tohohle půlroku,“ komentuje Matěj album Rebel a dodává, že EsDeeKid spolu s producentem Wraith9 započali novou vlnu špinavého a atmosférického trapu, který se mísí s vlivy jižanského amerického rapu. A v tomto případě i výrazným liverpoolským přízvukem.
EsDeeKid se o druhé místo dělí s hudebním duem The Black Keys, které letos vydalo své třinácté studiové album a trochu nečekaně se vydalo vstříc popovému experimentu, který se vyplatil. Doposud jste si Dana Auerbacha a Patricka Carneyho totiž mohli škatulkovat spíše jako autory garage rockové či syrově bluesové tvorby. Pokud deska No Rain, No Flowers předznamenává nový začátek, těšíme se na pokračování.
Největší počet bodů v kategorii zahraničních nahrávek nasbírala zpěvačka a producentka Rosalía s novinkou LUX, která v jistém ohledu redefinuje možnosti popu. Katalánská hudebnice tentokrát nahrávala s Londýnským symfonickým orchestrem, čímž se vymezuje proti AI generované hudbě. Album, které bylo podrobně rozebráno v nedávné epizodě Vlny, vypráví příběhy 13 světic ve 13 jazycích a je jedním slovem velkolepé.
Celou redakční selekci si můžete projít ve speciálním playlistu:
Proč už britský rapový underground není underground? A kdo je novou tváří kvalitního popu? Poslechněte si celou epizodu Vlny.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.