Tušila jsem, že se to může stát a děsilo mě to, říká mladá baletka o sebevraždě partnera

9. říjen 2022

Dlouhodobé odloučení od rodiny, komplexy spojené s výškou, depresivní propady, návykové látky a vážné zranění, které mohlo ukončit jeho kariéru – to jsou některé z příčin, pro které se mohl mladý tanečník rozhodnout ukončit svůj život. Jeho partnerka ho našla mrtvého jen pár hodin po premiéře.

Baletní prostředí je často popisováno jako tvrdé, není v něm nouze o tlak po stránce fyzické, ale i psychické. „I když se v něčem zlepšíte, nikdy to není dost,“ popisuje tanečnice a baletka Karolína Křížová. „Člověk se neustále srovnává s ostatními, není tam den, kdy by neřešil, jestli se večer má nebo nemá najíst,“ říká s tím, že poruchy příjmu potravy nejsou v tomto světě ničím neobvyklým a řada tanečníků si prochází také různými depresivními propady. S depresemi se potýkal zřejmě i Emanuel.

Svého životního i tanečního partnera našla Karolína mrtvého pár hodin po premiéře. „Tušila jsem, že se to může stát a děsilo mě to,“ vzpomíná s odstupem dvou let od události. Donutit partnera vyhledat pomoc se jí ale nepodařilo. Ten večer spolu už netančili, do divadla se ale po čase opět vrátila.

Jak vypadalo Emanuelovo poslední taneční vystoupení? Jakou roli při zvládání smutku hraje taneční soubor? A může pověstný tlak baletního prostředí pomoci při zpracování traumatu? Poslechněte si Diagnózu F s baletkou Karolínou Křížovou o smrti jejího partnera Emanuela.

autor: Adéla Paulík Lichková
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.