Tyjátr: Pisum sedativum
Skladatel a libretista Miloš Orson Štědroň připravil v koprodukci svého uskupení Omnimusa o.s. se Studiem Hrdinů exkurzi ke kořenům genetiky, inscenaci DNArt. Ironický komentář k jednoduchosti a genialitě nápadu Johanna Gregora Mendela zinscenovala Veronika Riedlbauchová. Humornému portrétu objevitele, který se vymezoval vůči obecně přijímané evoluční teorii a v mnohém popíral vlastní náboženskou věrouku, ale chyběl potřebný odstup a přesah.
Miloš Orson Štědroň v libretu k hudebně-pohybové inscenaci DNArt opět vytváří střet lehce výstředního génia posedlého prací a dokonalostí s okolím či zhmotněným předmětem jeho bádání. V úvahách o genetice přesahuje rámec historického dokumentu a vztahuje jej k současnosti: „My jsme tady měli genetika v listopadu, který nám objasnil, že ten posun v genetice je daleko znatelnější, než by si člověk mohl myslet. V podstatě je to hrůznější, protože lze v současnosti měnit dvojšroubovice DNA na troj- i čtyřšroubovice. V zásadě Mendel na všechno přišel. Ale co teď probíhá ve světě genetiky, může být opravdu velice nebezpečné, protože modely se začínají měnit.“ Štědroň zároveň v libretu genialitu Mendelova objevu zobrazuje se samozřejmostí a lehkostí podobně jako historku o jablku padajícím na hlavu Isaaca Newtona.
Základní situaci tvoří v inscenaci vědecká přednáška, která se během výkladu prolíná se snovými obrazy. Výzkum dědičnosti aplikoval Mendel na hrachu setém, který se objevuje v inscenaci jako motiv písňových textů (konkrétně jeho latinský název – Pisum sativum). Pohrává si s hráškem ve velké skleněné dóze celou dobu, aby se v závěru obsahem celý posypal. Míčová se při přednášení chová jako umanutý šílenec, absolutně soustředěný na objasněný vlastního výzkumu. Občas vystoupí z role a z neurotického vědce se proměňuje v koketního kabaretního konferenciéra. Naopak ve snových částech se propadá do sebe a vede tichý dialog s němými přízraky představujícími zřejmě chromozomy X a Y, které tvůrci vnímají zároveň jako archetypy obou pohlaví.
„My jsme akcentovali hodně Mendelovo pojetí genetiky, ale je tam jedna část s projekcemi genetických deformací, kdy ukazujeme, čeho všeho jsou také geny schopné. Ale jinak si myslím, že v naší inscenaci je to zásadní téma,“ dodává k režijní koncepci Veronika Riedlbauchová. Oba chromozomy nechává režisérka v minimalistické choreografii tančit mezi lampičkami. Proč tomu tak je, není však příliš jasné. Riedlbauchová totiž Štědroňův text nijak výrazně neinterpretuje, a tím ho i zplošťuje do zastřené koláže, ve které se pravidelně střídají „čísla“ mluvená s pohybovými. V základu vtipný text, plný jedovaté ironie tak vyznívá hluše a v podstatě beze smyslu, jako stylistické cvičení na téma genetika.
Sám Štědroň živě doprovázející inscenaci na klavír svou přítomností vytváří zcela jiný svět, který se s tím na jevišti příliš nespojuje. Jeho melancholická hudba plná melodramatických nálad a chmurných odstínů je zcela odlišná od toho, jak jeho autorskou poctu Mendelovi vnímá režisérka inscenace.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka