Tyjátr: Ústecké Činoherní studio nalezlo klíč k tajuplné Divadelní zahradě

29. srpen 2016
03694232.jpeg

Činoherní studio Ústí nad Labem vyráželo se svými inscenacemi na konci divadelních prázdnin i mimo samotné město. Poprvé se v letošním roce tým rozhodl uspořádat festival přímo v Ústí nad Labem, konkrétně v zahradě Českého rozhlasu Sever. Místo dalo akci také jméno – Divadelní zahrada.

Reportáže Českého rozhlasu Sever, které se dotýkaly několik měsíců trvající krize a existenční nejistoty Činoherního studia Ústí nad Labem, patřily k důležitým pramenům a díky nim bylo možné se ve velmi chaotickém a dynamickém dění orientovat. Není tedy náhodou, že se osud obou institucí propojil při organizaci festivalu Divadelní zahrada a ve stínu stromů přilehlých k Vile Carla Friedricha Wolfruma, kde Český rozhlas Sever sídlí, Činoherní studio zahrálo několik svých inscenací. „Český rozhlas za námi stál a stojí dodneška. Po všech peripetiích, které si Činoherní studio prožilo, bych rád, aby se navázala spolupráce nejenom s ním, ale aby Činoherák ze Střekova pronikl ‚do města‘. Pro spoustu lidí existuje Ústí a Střekov. Přejít most je problém. Mají nás za ‚komedianty hrající tam na Střekově‘, zatímco ‚oni v Ústí mají to svý‘. Byl bych rád, kdyby se povedla spolupráce i s jinými institucemi, nejen Českým rozhlasem Sever, což se nám daří. Spolupracujeme s Muzeem města Ústí nad Labem, knihovnou i katedrou germanistiky na filosofické fakultě na překladatelských dílnách,“ říká současný umělecký šéf Činoherního studia a herec Jan Plouhar.

03694231.jpeg

Jako první inscenaci uvedlo Činoherní studio svéráznou adaptaci Dětí z Bullerbynu Astrid Lindgrenové v úpravě Vladimíra Čepka a režii Filipa Nuckollse, kterou následovaly jeho shakespearovské inscenace. Oba díly Jindřicha VI. doplnili Dva páni z Verony a na festivalu se objevila autorská pohádka Matúše Bukovčana Býk Ferdinand. Genius loci místa kromě samotné vily, kde rozhlas sídlí, určuje stromořadí přirozeně formující nemalý amfiteátr. Na scéně kolem obrovských dětských kostek pobíhají natěšení dětští diváci. Jan Plouhar také zdůrazňuje mezigenerační zásah Činoherního studia. „Odvážím si říct, že máme svého diváka vychovaného k tomu, aby se mohl dívat i na složitější dramata. Chceme, abychom si k tomuto modelu vychovali publikum od dětí ze školky po dospělé, aby mohli být hrdí na to, že jsou z Ústí nad Labem a vychovaní Činoherním studiem.“

Čtěte také

První ročník je zároveň startem pro akci s potenciálem velké tradice. Samotné shakespearovské inscenace potom vytváří na festivalu Divadelní zahrada vlastní, speciální kategorii, která se podle Jana Plouhara může ještě rozrůstat. „Chceme, aby se z toho stala pěkná tradice a Ústí mělo svoje divadelní, možná shakespearovské slavnosti, tak jako to má Praha, Brno, Pardubice, Bratislava nebo jiná větší města. To, že je tam Shakespeare, může být předzvěst toho, že to skutečně jednou budou shakespearovské slavnosti.“ Režisér Filip Nuckolls má navíc dramaturgický plán na téměř čtyřicet sezon dopředu. Chce uvést všechny hry Williama Shakespeara v posloupnosti, jak je autor psal. „Doufám, že se toho Filip Nuckolls zhostí tak, že dodrží své slovo a všech třicet sedm sezon si každý rok udělá jednoho Shakespeara a my je budeme průběžně hrát,“ uzavírá Jan Plouhar.

03694233.jpeg
Spustit audio
autor: Martin Macho Macháček
  • Divadlo