Tyjátr – Zaměřeno na proces

29. říjen 2012

Nově založené pražské studio DanceLAB je ojedinělý prostor, v němž můžete zkusit taneční terapii a na vlastní tělo zažít vědomý pohyb.

Taneční a jiné pohybové metody, které z velké části vede zakladatelka a lektorka DanceLAB Rena Milgrom, mají za cíl rozvíjet kinetickou, muzikální, logickou, verbální i vizuální inteligenci člověka. Studio DanceLAB je podle slov Reny Milgrom otevřeno široké veřejnosti a každému věku.

Rena Milgrom
Ono to není taneční technika, je to takzvaný somatický přístup k tělu. Ne že by se to dělo jedině tady, ale je to jediné studio, které je na to specializované.
Tyto somatické přístupy jsou zaměřeny na běžnou populaci. Více méně se jedná o to, že se jemnými způsoby dostáváme sami k sobě, k našemu tělu. Abychom si uvědomili, co se děje v našem těle, a na základě toho vytvářeli svůj vlastní autentický pohyb. Více méně se jedná o přirozený pohyb, potencionálně i tanec. Člověk pak cítí, že je to jeho kreativita, a nachází svoje možnosti, a ne ty, které mu někdo z lektorů předepsal.

Rena Milgrom je pohybová analytička a taneční terapeutka, která vystudovala Laban/Bartenieff Institute of Movement Studies (LIMS) v New Yorku. Rudolf Laban byl stěžejní osobností v tanci 20. století. Mnozí si ho dnes spojují převážně s jeho kinetografií, ale jeho vliv nacházíme v dílech tanečníků, choreografů a herců tak rozdílných, jako jsou například Joan Littlewood, Kurt Jooss nebo Pina Bausch.

Rena Milgrom
My se tady učíme principy pohybu, které jsou přínosné jak pro profesionální tanečníky, tak pro neprofesionály. To jsou základy každého lidského těla.

V DanceLAB se zabývají hlavně změnou vztahů v těle a mimo něj v průběhu pohybu – mezi výchozím pohybem a pozicí v klidu. Rozlišují tři základní změny podle toho, jak se člověk cítí v sobě, jakým způsobem navazuje kontakt a jak dalece a jakým způsobem spolupracuje s okolím.

Rena Milgrom
Nejedná se tady o nějaké předpoklady nebo talent, který by člověk měl mít pro pohyb. Každý se umíme nějakým způsobem hýbat a někdo se umí hýbat líp, než si myslím. Pracujeme i s hudbou, často je hudba doprovodem, často je oddělená, je tam obojí. Hudba může být vodítkem, ale není vždycky nutná.

Rena Milgrom se také více než deset let zabývá etnickými tanci Střední Asie a Indie. V rámci svého studia uskutečnila vlastní výzkum těchto tanečních tradic v zemích, jako je Maroko, Indie, Írán, Turecko, Uzbekistán a další. Dnes své poznatky předává dál v České republice.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.