Universum: Nejlepší způsob, jak se učit, je učit někoho jiného

20. květen 2015

Kdy začít s učením, aby nám znalosti v hlavě nezůstaly jen na pár hodin u zkoušky, ale vydržely až do státnic, nebo dokonce na celý život? Existují zázračné metody, jak získat fenomenální paměť? V rozhovoru s egyptoložkou a specialistkou na efektivní učení Renatou Landgráfovou se dozvíte, jaké jsou nejdůležitější zásady pro efektivní učení.

Většinou jsme tak vytrénovaní, že se na zkoušku dokážeme připravovat den předem a přesto ji zvládnout. Vědomosti nám tak v hlavě vydrží jen na pár hodin, ale pokud zkouška vyjde, pokračujeme tímto způsobem i nadále. „Pokud se chci učit skutečně efektivně, tak musím začít na první přednášce, a pokud to tak udělám, mám tu výhodu, že mi zůstanou získané informace nejen na dobu zkoušky, ale navždycky. Začít musím tak, že se musím motivovat, aby mi ta snaha vydržela. Musím přesvědčit svůj mozek o tom, že se to opravdu chci učit. Nejlíp ho přesvědčím tak, že se zamyslím nad tím, k čemu mi to vlastně bude.“
Ideální je si před každou přednáškou setřídit informace, které už znám. Potom jsme schopní lépe rozumět tomu, co přednášející vykládá, lépe si dělat poznámky, nové informace potom můžeme nabalovat na své předchozí znalosti.

„Většina z nás se snaží si maximální rychlostí zapsat maximální množství toho, co je v přednášce řečeno. Důležité je už v tom okamžiku, kdy si píšu poznámky, aktivně vnímat. Psát si v klíčových slovech, v klíčových frázích, vlastními slovy, kreslit diagramy. Poznámky mohou být ošklivé. Dokud je přečtu, tak je to úplně v pořádku.“ Nejlepší je si získané informace další den zopakovat. Relevantních informací získaných v jedné přednášce není tolik, takže opakování zabere překvapivě málo času.

„Ve chvíli, kdy už máme pocit, že danou látku ovládáme, je dobré si k učení přizvat parťáka. Nejefektivnějším způsobem, jak se učit, je totiž učit někoho jiného.“ Než s tím však začneme, je potřeba mít základní fakta v hlavě. Každý má totiž jiné výchozí znalosti a jiné tempo učení. Důležité je i učení se všemi smysly. Snažit se představit si, jak funguje určitý proces, jak vypadal panovník, o kterém se učíme. Vše, co v nás vzbudí emoce, si zapamatujeme mnohem snáz. Klíčem k efektivnímu učení je i plná koncentrace. Poslech hudby nebo jiná rozptýlení, kterými se snažíme zahnat nudu při učení, efektivitu radikálně snižují. Proto také nefunguje předčítání poznámek stále dokola. Mozek se začne nudit a ke koncentraci ho nedonutíme.

autor: Jana Římanová
Spustit audio

    mujRozhlas

    –  audiosvět Českého rozhlasu na jednom místě

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    Mohlo by vás zajímat

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.