Universum: Ve zkouškovém vypněte Facebook. Neúspěch je normální

24. květen 2017
Stres - učení - studenti

75 % chronických duševních nemocí se projeví do 24 let. Ve studentském věku se obvykle setkáme s prvními většími stresy, které se tak mohou stát jedním ze spouštěčů. Kamarádky Marie a Tereza to zažily na vlastní kůži. Obě navíc spojovala odbornost zaměřená na lidskou mysl. Marie studovala neurovědy na University of Nottingham a Tereza experimentální psychologii v Oxfordu. Rozhodly se nenechat v tom ostatní plavat samotné a založily projekt Nevypusť duši.

Dovolat se pomoci

„V Čechách jsme měly velký problém najít dostupnou pomoc,“ vypráví Marie Salomonová. Kvalitní terapeutické služby jsou v ČR obvykle placené a s malým studentským rozpočtem nedostupné. České vysoké školy sice mají povinně školního psychologa, který by měl být studentům k dispozici zdarma, služba je ale často přetížená a navíc obtížně dohledatelná. Student se obvykle rozhodne vyhledat pomoc ve chvíli, kdy už problém naroste do nezvladatelných rozměrů a v takovém případě mohou být nefunkční a nepřehledné webové stránky bariérou, kterou už nezvládne překonat. „Když se člověk s počínající nebo dokonce rozjetou depresí nedostane k informaci do třech kliknutí, prostě to vzdá. Dělaly jsme si průzkum dostupnosti pomoci na českých školách a není to vůbec jednoduché. Než se k nim dostanete, tak třeba pětkrát narazíte na „Tato stránka neexistuje“,“ popisuje frustrující zkušenost Marie. Za nejlépe dostupné informace chválí ČVUT v Praze.

Jak nevypustit duši?

Základní rady jak přežít zkouškové nejsou nic až tak překvapivého. Důležité je dbát na dostatek spánku a pohybu a to i v období zkoušek. „Hodiny strávené nad knihami pak budou mnohem efektivnější. Další level je pak nalezení vlastní motivace. Proč se učím? Čeho chci dosáhnout? V neposlední řadě také důvěra ve vlastní schopnosti, se kterou má mnoho studentů problémy,“ dodává Marie. I když je téměř všichni známe, v současném nastavení systému je mnohdy snazší získat předpis na léky na uklidnění nebo antidepresiva, než například úlevu ve škole a šanci se dostatečně vyspat. „Když se ptáme studentů, co dělají pro svoje duševní zdraví, objevuje se tam často alkohol nebo léky na uklidnění spíš než obyčejný spánek. Když se potom ptáme proč, tak řeknou, že je to rychlejší. Je to rychlejší, ale není to rozhodně dlouhodobě udržitelné,“ popisuje zkušenost z workshopů a akcí Marie Salomonová.

„Důležité je uvědomit si, že neúspěch je normální věc, ačkoli se s ním na sociálních médiích často nesetkáváme. Přitom tam dnes žijeme půlku života. Uvědomit si, že všechny ty dobře nasvícené fotky z Instagramu a ty odevzdané bakalářské práce, které si někdo vyfotí, nejsou celá realita,“ radí Marie.

Marie Salomonová

Nestíhááám

Se sociálními sítěmi souvisí další druh úzkosti, typický pro současnou mladou generaci. Marie ho popisuje jako „fear of missing out“, strach že nám neustále něco utíká. Netýká se jenom školy, ale celého sociálního života studentů. Na blogu Fakulty humanitních studií UK byl nedávno publikován příspěvek, který se věnoval studentskému nestíhání. Je to stav, ve kterém se nacházíte prakticky od začátku studia, kdy je vám zadán první úkol až do ukončení. Ustává zpravidla na několik hodin po úspěšně složené zkoušce. Permanentní pocit viny, že byste se měli věnovat škole, který vás pronásleduje při všech denních činnostech, dokáže zlikvidovat i čas, který jste měli v plánu věnovat odpočinku. Z hodiny, kdy jste chtěli odpočívat, nakonec využijete pět minut, protože dalších padesát pět se trápíte, že se neučíte. Zbavit se ho není jednoduché. „Pomáhají na to relaxační cvičení nebo meditace. V zahraničí se už s dětmi na základních školách praktikuje technika mindfullness. Na internetu dnes už najdete instruktážní videa v češtině. I deset minut denně může mít efekt, když budete cvičit pravidelně,“ doporučuje Marie.

nevypustdusi.cz

Další články autora