Už nevykrádám hudebníky, ale knížky. Ve Startéru byl „neznámý“ producent Spomenik

30. říjen 2017
Tomáš Havlen aka Spomenik

Producenta Spomenika nejspíš ještě neznáte. To nevadí. Neznají ho ani čeští hudební publicisté, kteří si ho občas pletou se stejnojmennou španělskou kapelou hrající špatné covery Lany Del Rey. Jenomže český Spomenik už toho má spoustu za sebou. Nový umělecký pseudonym patří jednomu z nejžádanějších producentů na domácí scéně, Tomáši Havlenovi. A i když ho někdo možná mylně řadí k neobjeveným talentům, EP Contingency dokazuje, že Spomenik se brzo vyšvihne na špičku domácí elektronické scény.

Když se s písničkářem Dominikem Zezulou (Děti mezi reprákama) před časem rozhodli uspat oblíbenou post-hudbu, Tomáš svoje hudební sólo schoval pod těžko vyslovitelný pseudonym Murder Bear Doug. Vydal singl, mihl se v Turbanu Jana Bárty, odehrál pár živáků, pak svoje vražedné alter ego odstřelil. „Potřeboval jsem přijít s něčím, co lidi dokážou vyslovit, nebo dokonce si i zapamatovat,“ říká Tomáš o svém novém pseudonymu Spomenik. Před pár týdny vydal pod novým jménem i první EP Contingency.

„Měl jsem strašné pnutí dělat věci po svým,“ vysvětluje Tomáš, mimo jiné producent stojící za Cold Cold Nights, Orient, Lukasem Landou nebo vítězem Startéru 2016 – Pandoo. „Zjistil jsem, jak vytvořit sound, který bude jenom můj. Do té doby jsem dělal věci, které byly jenom derivativní.“ EP Contingency působí jako skromná přehlídka toho, co všechno Spomenik umí, a ukazuje směry, kterými by se Tomáš s novým projektem mohl vydat. Úvodní Ghosts of Futures Past je váhavě se rozjíždějící mašinerie úderů bicích, pod kterou se proplétá kytara a atmosférické pady. Unfolding balancuje na křehkých arpegiích, v titulní, vrcholné skladbě Contingency se zase odkrývá Spomenikova temná stránka, která mu sluší nejvíc.

Za osobitým zvukem Contingency nehledejte hudební alba, ale spíš knihy a kreativní koncepty. „Poslední deska Talk Talk vznikla tak, že si frontman do studia pozval muzikanta, pustil mu smyčku bicích a nechal ho několik hodin hrát. Pak si vybrali třeba dvě noty. Přistoupil jsem k tomu podobně. Zároveň jsem četl Briana Ena, fascinoval mě jeho přístup k náhodě v hudbě,“ vysvětluje Tomáš, který při tvorbě Contingency často pracoval se vstupním materiálem od živých hudebníků.

Poslechněte si poslední Startér s Tomášem Havlenem a dozvíte se taky, proč s kapelami, které produkuje, někdy zachází jako s laboratorními krysami, jak se vypořádává s tvůrčí krizí nebo co dělá s trémou na pódiu!

  • Hudba
  • Publicistika