Veliká kašle na lekci z dějepisu, místo toho nabízí třeskutě zábavnou a nadčasovou fresku z carského Ruska
Někdy v polovině 18. století přijíždí do Ruska mladá německá princezna. Hlavou se jí honí ideály a romantické představy, ale znalosti o své destinaci má budoucí Kateřina Veliká skoro nulové. Na královském dvoře ji přivítá manžel, car Petr, který možná vypadá jako idol, ale chová se jako zpovykaný idiot. Panovnici tak čekají rušné měsíce, kdy bude muset proniknout do ruské duše, poznat bizarní zvyklosti carského paláce nebo počít s vyšinutým chotěm následníka trůnu.
A taky se obklopit hrstkou věrných, aby společně naplánovali násilný převrat, který uvolní Kateřině cestu na trůn.
Zbytek je historie. Anebo ne?
Scenárista, dramatik a nově i showrunner Tony McNamara se už podruhé vrací do 18. století. Australského tvůrce svět poprvé zaregistroval loni, jako spoluautora Oscarem oceněného filmu Favoritka. Špinavý, vulgární, násilný, ale i zábavný a podivně dojemný film narušil pravidla historických spektáklů. Učesanost, dekorum a faktografická přesnost totiž zmizely pod koly dostavníku a místo nich nastoupil vyhroceně absurdní pohled na málo známé kapitoly z britských dějin. McNamara standardně pojatým dobovým látkám nikdy nefandil, a právě proto přináší jeho verze osudů ruské carevny svěží, tolik potřebný přístup ke zfilmované minulosti.
Marie, Anna, Kateřina
Jsou to příběhy vladařek a dalších vysoce postavených žen, které se ochotně propůjčují k podobným hravým fabulacím. Dochované informace nabízejí jen zkratkovité nebo jednostranné portréty, které dovolují popustit uzdu fantazii – jak to ostatně dokládá zmíněná Favoritka nebo starší Marie Antoinetta režisérky Sofie Coppoly. Veliká často upomíná na oba filmy, ale jejich silné stránky taví do jedinečného tvaru. Nejsilnějšího účinku totiž dosahuje ve chvílích, kdy všudypřítomnou krutost kombinuje s Kateřininou naivitou a idealismem. Panovnice tak například vyráží potěšit zraněné přímo na frontu, kde se prodírá bahnem a tělesnými ostatky – a pro povzbuzení morálky přináší krabici makronek.
Aby mohla Kateřina dorůst v titulní Velikou, musí se přizpůsobit vychýlené realitě carského paláce. Cesta od rozechvělé čtenářky osvícenských myšlenek k budoucí despotické vladařce ale rozhodně není přímočará. Vyprávění často odbočuje k epizodám, vedlejším dějům nebo drsným vtipům, které se skládají v živoucí a cíleně ahistorický portrét dvorské existence. Neřeší se tu dějepisné milníky, spíš každodenní pitky a dostaveníčka. Když car poprvé bojuje o život, nejde o výsledek dlouho chystaného puče. To jen věrnému příteli Grigorimu došla trpělivost, protože Petr už dlouho a zcela otevřeně obšťastňuje jeho manželku.
Seriál táhne jak hurónsky vtipný a zároveň chytrý scénář, tak herecké obsazení. Elle Fanning a Nicholas Hoult v rolích Kateřiny a cara Petra dodávají ústřední mocensko-manželské alianci stěží uchopitelné charisma i potřebné vrstvy. Dvojice se kočkuje, poznává, nesnáší, drží spolu, objevuje tajemství různých sexuálních praktik, a dokonce se i učí jeden od druhého – prostě jako v moderní romantické komedii. Zatímco růžolící, andělsky blonďatá Fanning staví Kateřinu coby trochu neobratnou intrikánku, která se snaží otáčet manželovým krkem, pak Hoult jako mladý car postrádá jakékoliv zábrany. Postavu s neomezenou mocí, ale povahou zpovykaného dítěte herec hraje skoro s nestydatou vervou a přesným komickým načasováním. Vulgarity ještě nikdy nezněly tak melodicky, včetně ústředního pokřiku „Huzzah!“.
Aktualizace osudů Kateřiny Veliké se neděje jen pomocí vztyčeného prostředníku směrem k historické věrnosti. Hravé rozmývání hranic mezi tehdy a teď sledujeme taky na rovině jazyka, kombinujícího archaické vyjadřování s moderními výrazy. Kostýmy už tradičně dovedou putovat napříč epochami a hlavně Petrovy svršky cara připodobňují k současným hiphopovým hvězdám – kožené kalhoty, masivní kříž kolem krku nebo teplákovka. Chodbami ruského paláce se navíc prohání etnicky různorodý casting, který nejednoho zastánce historické akurátnosti dloubne do očí, ale do projektu typu Veliká zkrátka patří. Do seriálu, který skvěle kombinuje souboj pohlaví, historickou frašku a drama z úsvitu moderního věku s místy pravdivým příběhem carevny Kateřiny.
Veliká vypráví příběh mladé carevny Kateřiny, ale historická přesnost není prioritou seriálu. S čím se v něm pracuje? Pusťte si celý příspěvek.
Související
-
Zlý Tinder, bary mrtvé, kolegyně na homeofficu? Žádné chmury, Wrong Missy z vás udělá veselé singles
„Lidi jsou mrtví, přátelé, a dneska jsou tady mrtví i lidi, který jsme měli rádi,“ ohlašuje Aleš po Tondově šumivém intru skon Iana Holma, Vítkova osobního pytlíka.
-
Jak chutná Bratrstvo pěti? Masterchef Spike Lee uvařil z intenzivních surovin neotesaný eintopf
Ilegální množírna příjemných slůvek má nového posluchače a snad i fanouška, kterým není nikdo jiný než sám maestro Parma. Milujem tě čím dál víc, Jindro!
-
Doma budeš! Cate Blanchett buduje v Mrs. America kariéru na tvrzení, že ženy kariéru nepotřebují
Tišitelé úzkosti Aleš, Vítek a Tonda jsou opět tu, aby rozbourali stojaté sloupce filmových vod i vašich životů.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.