Věžák o dvaceti patrech ze dřeva? Nejsložitější je přesvědčit, že to jde

18. leden 2023

Architekt Filip Sudolský pracuje ve stockholmském ateliéru White Arkitekter, který navrhl druhou nejvyšší dřevostavbu světa, kulturní dům Sara ve městě Skelleftea. A také mnoho dalšího dřevěného.

Sudolský nastoupil do White Arkitekter hned po škole. Od té doby tu vznikl dvacetipatrový Sara Kulturhus, kombinace kulturního domu a hotelu na severu Švédska a také mnoho dalších velkých dřevěných budov – kancelářský dům Magasin X (4 patra) či hotel House of Choice (12 pater). Mluvili jsme tedy hodně o dřevostavbách.

Filip Sudolský

Jsou skutečně ekologické? Neznamenalo by více staveb ze dřeva více kácení? V Česku se ze dřeva staví téměř výhradně rodinné domy. A proč ve Švédsku používají dřevo na veřejné nebo administrativní budovy? Definitivní odpovědi jsme sice nenašli, ale uslyšíte spoustu zkušeností a postřehů z epicentra dřevěného stavění.

Mluvili jsme taky o pracovním prostředí a atmosféře ve švédské kanceláři. White Arkitekter jsou akciová společnost a zaměstnanci vlastní akcie. Jak to funguje v praxi? Jak firma financuje vlastní výzkum? A nahradí architekty umělá inteligence? To je téma, které Filipa momentálně zajímá. O místo se ale zatím nebojí: „To neeee. Není to tak, že to vymyslí všechno za vás. Je to jen boost kreativnímu myšlení,“ říká.

Řeč přišla i na švédskou organizaci práce, která je bezchybná –⁠ někdy až moc. I o tom Sudolský vypráví. Jako vždycky, když v Bourání cestujeme, zazní také tipy, jaké stavby (a jaký hřbitov) ve Stockohlmu navštívit. A také doporučení, jak tam jezdit vlakem a se psem.

Jak se navrhují domy ze dřeva a jak se pracuje architektům ve Stockholmu? Dozvíte se v Bourání!

Kulturní dům Sara ve městě Skelleftea ve Švédsku
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.