Zanedbaný spánek a výživu nespasí doplňky stravy ani byliny. Mohou ale pomoci

18. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy spánek

„Teoreticky doplňky stravy nepotřebujete a stačí správně jíst, pokud jste takzvaná normální necvičící populace a nepodléháte vyššímu stresu,“ vysvětluje v Balancu na základě vlastní letité zkušenosti problematiku potravinových doplňků Kamil Fila. Filmový recenzent, kritik a pedagog je, pro mnohé překvapivě, také lifter. Krysa z posilovny, jak sám říká. Dlouhodobě se zabývá stravováním a potravinovými doplňky k lepšímu fungování těla a mysli. 

Suplementy mohou pomoci v mnoha oblastech, mají ale svá rizika. „Zvýšené nároky má dnes mnoho lidí, stačí, když pracujete ve velkém horku.“ Základ je pestrá a vyvážená strava. Většině lidí by prý stačilo, kdyby jedli méně bílého pečiva a více celozrnného. Méně cukru a hutných potravin, jako jsou oříšky, kakao, čerstvé ryby. Problém je průmyslové zpracování potravin a vyčerpání půdy. Jídlo neobsahuje tolik živin jako dříve.

„Myslím, že lidé se primárně potřebují naučit normálně spát. Pak mohou přemýšlet o suplementech.“ Když špatně spíme, zhorší se kvalita téměř všech procesů v těle. Nesnažme se dohnat chyby v životním stylu různými látkami. Mnoho lidí přehání stimulaci organismu, pak mají problém se uklidnit, zabrzdit rozjeté tělo i hlavu. Často používáme cukr a kofein, ale mozek potřebuje něco jiného, stimulanty dávají pocit energie a dobré nálady, ale je to jako zvyšovat výkon motoru, který nemá benzin, základní palivo.

Kamil Fila

„Pro mnoho lidí je výhodnější nejíst moc ráno. Zjistíte, jak vám mozek opravdu funguje.“ Uhnat si po ránu otupělost z jídla přejedením je cesta k únavě a špatnému startu. Kdy jsme naposledy zkusili, jak naše tělo reaguje na hlad? Mnoho lidí potvrzuje, že půldenní půst jim prospívá, když překonají hlad, tělo začne reagovat jinak, než bychom čekali. Mozek potřebuje cholin, ten je třeba ve vajíčkách, játrech a sóji. Klíčový je hořčík, většina populace ho má málo. Mozek také potřebuje dost vitaminu B a omega 3 mastných kyselin. Není pravda, že ráno musíme do těla vůlí naprat velkou a vydatnou snídani.

„Klíčové je snížení shonu, pak je prostor na zvyšování výkonu.“ Pomoci mohou třeba nootropika, nejsou to tzv. chytré drogy, které jsou nejčastěji syntetické a rozšiřují vědomí, ale látky, které zlepšují funkce a kapacitu mozku. Adaptogeny jsou pak látky, které mají harmonizovat tělesné pochody a nemají mít výrazné vedlejší efekty. Oddalovat únavu, zvyšovat imunitu a odolnost proti stresu.

Pusťte si podrobný rozhovor o potravinových doplňcích, rizicích, výhodách a typech.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Související