Zemřela matka temnot italského hororu. Herečka Daria Nicolodi pomáhala Argentovi s klasikou Suspiria
Nedávno zesnulá Daria Nicolodi nebyla jen manželkou slavného hororového tvůrce Daria Argenta. Výrazně se podílela na podobě jednoho z jeho nejvýraznějších filmů Suspiria a hrála v řadě dalších hororů. Itálie tak s ní ztratila svou nejvýraznější hororovou herečku, tedy vedle její dcery Asie Argento.
Italský filmový horor zažil svůj zlatý věk na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Italové se tehdy dostali na americký trh s filmy, které nabízely divákům nevídaně extrémní brutalitu, ale také specifickou surreálnou estetiku založenou na snové logice vyprávění a výrazných audiovizuálních scénách.
Daria Nicolodi byla v té době přímo v centru dění. S režisérem Dariem Argentem se seznámila už v roce 1975, když hrála v jednom z jeho přelomových filmů, brutální detektivce žánru giallo Tmavě rudá. Nejzásadněji ale do dějin žánru promluvila o dva roky později, kdy už s Argentem byli manželé. Nicolodi tehdy hrála hlavní roly matky malého chlapce Marca v psychologickém hororu Shock.
V nejslavnějším Argentově hororu Suspiria Nicolodi nakonec nehrála kvůli zranění. Přesto se výrazně podílela na tomto mysteriózním imaginativním snímku s uhrančivým vizuálem plným sytých kontrastních barev podpořených ikonickým syntetizátorovým soundtrackem kapely Goblin. Je totiž spoluautorkou jeho scénáře.
Argento je prý autorem námětu o čarodějnicích zvaných Tři matky, které společně ovlivňují události světa pomocí černé magie a obývají tři prokleté domy umístěné ve velkých evropských městech. Nicolodi zase do Suspirie vymyslela prostředí baletní školy, ke kterému ji inspiroval příběh její babičky o hudební akademii, kde studovala a kde se podle ní praktikovala černá magie.
Daria Nicolodi pak hrála v několika dalších zásadních Argentových filmech, většinou vedlejší role, a jak je v Argentových filmech obvyklé, končící brutální smrtí. Nicolodi nicméně pokračovala i v dráze scenáristky. V první polovině osmdesátých let napsala scénář pro připravovaný třetí díl trilogie o Třech matkách, který ale nakonec nevznikl. Krátce poté, co se s Argentem v roce 1985 rozešla, jej nabídla režisérovi Luigi Cozzimu.
Cozzi byl sice Argentův přítel, ale zdaleka neměl takový talent. Je známý hlavně jako tvůrce filmu Hvězdná srážka, kopírky Hvězdných válek, která má pověst jednoho z nejhorších filmů všech dob. Nicolodi se tentokrát podílela na scénáři a zahrála si jednu z hlavní rolí v jeho snímku Paganini Horror. Film je o dívčí rockové kapele, která natáčí videoklip v domě Niccola Paganiniho a probudí k životu vraždícího ducha slavného houslisty. Z uhozeného námětu se Cozzimu povedlo udělat solidní popcornovou brakovku, ve které se koncentruje to nejslizčí z osmdesátkové popkultury.
Více o třech matkách italského hororu, bolestivých smrtích postav Darie Nicolodi a duchovi Paganiniho si poslechněte v nové Ektoplasmě.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.