46. MFF Karlovy Vary

28. červen 2011

1. – 9. července 2011 proběhne 46. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

V Odpolední session čelil otázkám ohledně programové koncepce a konkrétních filmů umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och.

Kanaďan Denis Villeneuve přijede na 46. MFF KV, aby uvedl kompletní přehlídku své tvorby. Sekce Návraty k pramenům působí jako skladiště starých titulů: letos například Taxikář, Lazarová, Evžen mezi námi nebo Cormanův svět. Půlnočními filmy letos jsou pinku Vodnické zpívánky, Somrák s brokárnou ale i v půlnočním kontextu „relativně normální“ Hanna. Druhá soutěžní sekce Na východ od Západu se, jak se zdá, proměňuje. To jsou všechno postřehy ohledně letošního programu, na které jsme se ptali Karla Ocha. Poslechněte si záznam rozhovoru!

Tipy z programu:

Býčí šíje V sekci Horizonty převládají tituly, o kterých už jde festivalová šuškanda a je v ní řada slavných režisérských jmen. Belgisko-nizozemský film Michaëla R. Roskama patří mezi ty méně známé, protože jde o debutanta. Festival ale pozval autora a Karel Och na tento film výslovně upozorňuje. Thriller o nelegálním obchodu s hormonálními injekcemi na podporu růstu skotu, tedy o vysoce aktuálním tématu, týkajícím se celé potravinářské produkce, začíná jako mafiánské drama a postupně se mění v drama individuální. 1.7.2011, 18:30, Kino Čas; 8.7.2011, 14:00, Velký sál

02378403.jpeg

Neobyčejný obyčejný život José Gonzáleze Sekci 2011: Hudební odysea opět připravil Pavel Klusák (Scanner). Zahrnul do ní tentokrát i režijní počin dvojice Mikel Cee Karlsson, Fredrik Egerstrand, kteří – což je teď celkem módní – kombinovali dokument a animaci v portrétu švédského písničkáře José Gonzáleze, kterého v kapelních i sólových podobách znáte z playlistu Radia Wave. Filmový jazyk snímku je hodně pestrý a ambicí tvůrců bylo poodhalit proces inspirace Josého Gonzáleze. 1.7.2011, 22:00, Divadlo Husovka; 4.7.2011, 22:00, Divadlo Husovka; 8.7.2011, 22:00, Divadlo Husovka



Strom života / The Tree of Life Terrence Malicka netřeba představovat, tím spíš ne karlovarskému publiku, které v rámci retrospektivy Nového Hollywoodu vyprodávalo největší sály na jeho starší filmy z tohoto období. Novinka z letošního roku zachovává meditativní styl, věnující hodně pozornosti přírodním dějům a dechu planety, zachovává také hvězdné obsazení, po např. Richardu Gereovi, Colinu Farrelovi nebo Seanu Pennovi se tentokrát před kamerou objevuje Brad Pitt, který už mnohokrát ukázal, jakým scénářům dává v náročnější, „autorštější“ oblasti přednost. Tentokrát hraje otce, na jehož bedrech leží 50. léta 20. století 2.7.2011, 10:30, Pupp; 6.7.2011, 22:30, Velký sál

Balada o Genesisovi a Lady Jaye Marie Losier natočila 75minutový portrét kapely Throbbing Gristle a dalších projektů Genesise P-Orridge, pro kterého hudba byla jen jeden ze způsobů vyjádření nekompromisního a bizarního životního světonázoru. Experiment s vlastním tělem Genesise a jeho partnerky Lady Jaye z nich měl postupnými chirurgickými zákroky vytvořit jednu osobu. Jak víme, nedopadlo to. Což ale není důvod se na tuto položku sekce 2011: Hudební odysea nepřijít podívat. 2.7.2011, 22:00, Divadlo Husovka; 3.7.2011, 13:00, Divadlo Husovka; 5.7.2011, 19:00, Divadlo Husovka

Pina Možná ne v českém kontextu, ale v německé je křestní jméno Pina jednoznačně spojené s fenomenální choreografkou Pinou Bausch. Wim Wenders s ní tak dlouho plánoval společný film a hledal vhodné výrazové prostředky na propojení filmu a tance, až už bylo pozdě. Pina Bausch v r. 2009 zemřela a Wim Wenders sáhl po 3D technologii, aby letos v Berlíně premiéroval neobvyklý portrét umění této osoby, na hony vzdálený prostému záznamu tanečního představení. 3.7.2011, 12:30, Kino Čas; 7.7.2011, 10:00, Kino Čas; 3.7.2011, 19:00, Pupp



Požáry Kanaďan Denis Villeneuve je jedním z hostů letošního festivalu a příkladem . Ze sekce Pocta Denisi Villeneuvovi lze vybrat například černobílou Polytechniku, která přimrazí prostým a pokorným záznamem masakru na jedné kanadské škole, ze kterého se ale v divácích bouří emoce. Nebo oceňovanou novinku Požáry. Film vypráví o sourozencích Simonovi a Jeanne a jejich hledání vlastních předků na Blízkém východě plném konfliktů. 7.7.2011, 11:00, Karlovarské městské divadlo

Kluk na kole „Pochodeň“ sociálního realismu v prostředí aktuálních filmařských možností a prostředků třímají hlavně bratři Jean-Pierre a Luc Dardennovi. Po filmech Syn, Dítě, Mlčení Lorny by klidně byl nárok na nějaký oddychový kreativní čas, namísto toho ale přichází Kluk na kole. Další prostě pojmenovaný film vypráví o neuvěřitelně komplikovaných rodinných záležitostech. Odloučení, naděje a rozpoznání opravdovosti, kvůli které je třeba hodně obětovat, jsou tentokrát klíčovými motivy nového filmu. 4.7.2011, 11:30, Velký sál ; 8.7.2011, 16:30, Pupp

02378405.jpeg

Na konci Ruska V soutěži dokumentárních filmů se objevuje snímek Michała Marczaka, který se podobně jako Čech Martin Ryšavý (jeho film Medvědí ostrovy se na festivalu taky promítá) zaměřil na Rusko a jeho odlehlé kouty. Debut mladého polského dokumentaristy míří na hranici severního Ruska, kde funguje jedna z posledních pohraničních stanic, kterou obývá skupina pěti vysloužilých vojáků a jeden mladý „bažant“. Berte tento tip jako možnost k výjimečnému výletu. Cenný zvlášť pokud jste viděli např. Deníky Knuda Rassmussena Zachariase Kunuka nebo filmy Markku Lehmuskallia a máte v žánru zvláštních příběhů ve zpomalené bělosti srovnání. 3.7.2011, 15:30, Kino Čas; 4.7.2011, 19:00, Kino Drahomira

Nic proti ničemu Petr Marek, jako režisér urputná, ale dosud dost marginalizovaná postava v české kinematografii (stačí si vzpomenout na ohlas neodborné kritiky např. na Lásku shora), vstupuje do soutěže MFF KV. Sekce Na východ od Západu uvádí jeho novinku Nic proti ničemu, doprovozenou navíc – pochopitelně mimo oficiální program – slibnou afterparty v Zombie klubu.. Film jako ironická úvaha o alibismu, sycená rafinovaným amatérismem a návazností na autentický styl manifestu Dogma 95. 4.7.2011, 19:30, Karlovarské městské divadlo; 5.7.2011, 19:00, Espace Dorleans



Generation P Něco se děje se sekcí Na východ od Západu, což je druhá soutěžní kolekce. MFF Karlovy Vary s ní evidentně chce pracovat ambicioózněji. Něco se děje taky s generací Pepsi, generací porna, generací postkomunismu a postmoderny, generací PR a dalších P. I když byl román Viktora Pelevina údajně nezfilmovatelný, bylo jasné, že adaptace, nebo aspoň pokus o ni je otázkou času.Victor Ginzburg ji pojal poměrně obsáhle a velkoryse. Jesli vám připadala česká/ československá 90. léta divoká, přijďte se podívat, jak je prožil Vavilen Tatarskij, který si v Rusku v té době snil svůj sen o sumerské bohyni Ištar. 5.7.2011, 19:30, Karlovarské městské divadlo; 6.7.2011, 13:30, Lázně III

Cigán Ze filmů v hlavní soutěži se tradičně vybírá špatně. Otázkou je, jaký bude film Martina Šulíka. Příběh čtrnáctiletého Adama, který se po smrti otce snaží zorientovat ve vlastním životě, má typické znaky příběhů dospívajících Romů z chudých osad východního Slovenska. Doufejme, že film bude víc Marian než Roming. 5.7.2011, 20:00, Velký sál; 6.7.2011, 10:00, Espace Dorleans

02374668.jpeg

Pod sluncem tma Pod sluncem tma je nejnovější snímek českého dokumentaristy Martina Marečka, který přináší témata s globálním přesahem jako Zdroj (o ropě) nebo s přímým lokálním aktivistickým dopadem jako Auto*mat (o charakteru městské infrastruktury a lokální politice). Autor si bere na paškál paradoxy a překážky rozvojové pomoci, a to na příkladě dvou českých elektrikářů pomáhajících v zambijské vesnici. Navíc má jít o film o rozdílech v kultuře, myšlení a chování Afričanů a Evropanů. 6.7.2011, 18:30, Kino Čas; 7.7.2011, 13:00, Kino Drahomira

Tenkrát v Anatolii Nejvýznamnější současný turecký režisér Nuri Bilge Ceylan jakoby polevil, ale letos v květnu se opět vítězně vrátil do Cannes (Velká cena ex aequo). Jeho Tenkrát v Anatolii má být„metafyzická road movie“ a zároveň – ve vztahu k legendárními leoneovskému titulu – krimi skupiny mužů, kteří během tmavé a větrné noci hledají podél opuštěných silnic jižní Anatolie (centrálního Turecka) zakopané tělo. 2.7.2011, 19:00, Pupp; 6.7.2011, 14:00, Velký sál

Turínský kůň V době, kdy už má maďarský samorost Béla Tarr zajištěnou cestu k zahraničním koprodukcím a možnost natáčet (minimálně) celoevropsky, končí. Podle jeho slov se „kruh uzavřel“ a jestli se kdy k filmování vrátí, to se uvidí. V roce 1889 objal filozof Nietzsche týraného koně a posléze přišel o rozum. Kosmologa Bélu Tarra čeká průzkum životních trmácení právě tohoto zvířete. 3.7.2011, 11:00, Karlovarské městské divadlo ; 6.7.2011, 9:30, Malý sál



Le Havre Aki Kaurismäki tentokrát těšně, ale přece přešvihl hranici 90 minut, o které prohlašuje, že je slušností vůči divákovi, zavalovanému dnes tříhodinovými spektákly. Hlavní hrdina Marcel žije poklidný život čističe bot, ale setkává se s africkým uprchlíkem a nemůže zůstat jen přihlížet... Typický mix šarmantní groteskní nadsázky a sociálního tématu je to, co Kaurismäkiho film charakterizuje i tentokrát, navíc se geniální Fin vrací k tématu cizosti uprostřed Evropy. Jediná projekce ve Velkém sále Thermalu v rámci sekce Horizonty vás nemusí mrzet, Kaurismäki přijede film osobně uvést do Uherského Hradiště v rámci rozsáhlé retrospektivy. 7.7.2011, 11:30, Velký sál

Michael Sekce Jiný pohled obsahuje také film Michael, svědčící o tom, jaké následovníky má Michael Haneke, ve jehož stínu začíná režisér Markus Schleinzer. Pro milovníky chladně pozorovacího stylu, znepokojivých filmů, kde katarze přichází skrze to, že svět dokážeme nahlédnout vivisekcí, by tohle měl být důležitý titul. Děj mapuje pět měsíců nedobrovolného soužití chlapce Wolfganga a 35letého Michaela., popisujícího každodenní život mladého muže, který předstírá rodinnou a zároveň partnerskou idylu s chlapcem proti jeho vůli. 4.7.2011, 19:00, Pupp; 6.7.2011, 13:30, Pupp; 7.7.2011, 22:00, Kongresový sál

Konečná uprostřed cesty Pamatujete se na Lásku na grilu nebo Sedmé nebe? Sekce Horizonty přináší další film jejich autora Andrease Dresena, který má dar věnovat se neobvyklému, okrajovému tématu bez senzacechtivosti i skandalózní artovosti a který dokáže natáčet o utrpení, které očišťuje a spokojenosti, která dusí. Jestli se vám ty protiklady zdají trochu moc máchovské, přijďte je zkontrolovat v novince Konečná uprostřed cesty ve 12:30 do Kina Čas. Poklidně žijící rodinu v tomto filmu zastihne zpráva o otcově smrtelném onemocnění a začnou se odehrávat děje, oceněné ex aequo jako nejlepší dílo canneské paralelní sekce Un certain regard. 8.7.2011, 21:30, Kino Čas

JelenaAndrej Zvjagincev je jméno postižené obřím úspěchem své víc než nedebutantské prvotiny Návrat, která vyvolala nadšené výkřiky o Tarkovském nového století. Od té doby, tj. od roku 2003 jeho jméno spíše zapadlo, ale festivalové publikum nemá zas tak krátkou paměť. Rozhodně ne jen pro „domácí“ ruskojazyčné publikum v Karlových Varech, které filmy ze svého regionu upřednostňuje víc než markantně, bude projekce filmu Jelena .... Film slibuje hudbu Philipa Glasse a znepokojivý řez osamělou duší titulní postavy. 5.7.2011, 19:00, Pupp; 8.7.2011, 20:00, Velký sál

02378404.jpeg

Hanezu Ikona filmových intelektuálů, tvůrkyně intimních příběhů, režisérka, scenáristka, stříhačka i kameramanka Naomi Kawase má ve Varech svůj film Hanezu. Tentokrát si za téma vybrala těhotenství a spojuje zrod lidské bytosti také se zrodem kultury.Režisérka pracuje s typicky uhrančivou náladou, jež v mnohém vychází z umístění díla do přírodních scenerií. „Myslím, že utrpení lidí v moderní společnosti pramení z neschopnosti vnímat se jako součást přírody. Dá se říct, že lidé v mých filmech vlastně hrají vedlejší role,“ říká autorka 2.7.2011, 16:00, Kongresový sál; 5.7.2011, 12:30, Malý sál; 9.7.2011, 22:00, Espace Dorleans



Vodnické zpívánky Erotický film Vodnické zpívánky snímal Christopher Doyle, dvorní kameraman Wonga Kar-waie, muzikál hudbou opatřilo francouzsko-německé duo Stereo Total a je to schválně laciná burleska s japonským vodníkem. Japonské pinku filmy jsou soft erotický žánr, který díky producentské volnosti zrodil řadu osobitých tvůrců. Febiofest již před časem přinesl portrét Rjúiči Hirokiho (natočil např. film Vibrátor) a Letní filmová škola letos představí pinku žánr v širším kontextu celé sekce. V sekci Půlnoční filmy možná půjde o větší bizarnost než v případě grindhouseového filmu s výmluvně cílícím názvem Somrák s brokárnou. 3.7.2011, 24:00, Kino Čas; 5.7.2011, 24:00, Malý sál; 8.7.2011, 24:00, Malý sál

autor: Pavel Sladký
Spustit audio