Ani v Maďarsku není komunistická tajná policie uzavřeným tématem. Minulost otevírá hra Pozorovatelé

Inscenace Megfigyelők režiséra Kristófa Kelemena
Inscenace Megfigyelők režiséra Kristófa Kelemena

Kristóf Kelemen je mladý maďarský režisér a dramaturg, jehož hry jsou inspirovány společností a tím, jak podmínky a okolnosti formují lidi a jejich činy. Čerpá hlavně z maďarské minulosti, třeba z archivních zdrojů. S Kristófem Kelemenem jsem se setkala v jeho kanceláři v Divadle Radnóti v centru Budapešti, kde působí jako dramaturg, mluvili jsme však hlavně o jeho aktuální hře Megfigyelök, což v překladu znamená něco jako Pozorovatelé.

Příběh Pozorovatelů je zasazen do Maďarska 60. let za minulého režimu. Hlavní postavou je student filmové akademie, kterého podezírají, že spolupracuje s britskou tajnou službou. Jsou na něj nasazeni agenti, kteří s ním mají navázat intimní vztahy a získat tak informace. Obě strany jsou pod neustálým drobnohledem tajné policie.

V představení jsou kromě stylových interiérových kulis použity i archivní videozáznamy a živé stopáže snímané kamerou v reálném čase, které jsou promítány na různé obrazovky na pódiu. Umocňuje se tak klaustrofobní pocit neustálého sledování. Hudební složka hry rekontextualizuje dobové skladby a kombinuje je se současnou elektronikou. Autorem je maďarský undergroundový hudebník Péter Márton. Samotné dramatizace však nejsou historickými exkurzemi. Texty alegoricky poukazují na současný svět, v němž je každý náš krok zaznamenaný. „Téma tajných agentů a sledování je v Maďarsku komplikované. Považuji za chybu, že po změně režimu tyto dokumenty nebyly ihned zveřejněny. A proto je dodnes možné lidi onálepkovat,“ říká Kristóf Kelemen. Jeho představení můžete vidět v kulturním centru Trafó v Budapešti dvakrát měsíčně po celý rok.

Jak se Maďaři srovnávají se svou komunistickou minulostí? Poslechněte si rozhovor s maďarským divadelníkem Kristófem Kelemenem.

Kristóf Kelemen is a fledgling Hungarian director and playwright whose works are inspired by the society and how certain conditions and circumstances shape people and their deeds, largely drawing from Hungarian history and archive sources. I met Kelemen in his office at the Radnóti Theatre in the centre of Budapest, where he works as a playwright, though we mainly spoke about his latest theatre play called The Observers. The story is set in 1960s communist Hungary. The main character is a film student who is suspected of being a British spy. Secret agents are following him and are made to forge intimate relationships with him in order to gain information. Both sides are, nevertheless, constantly watched by the secret police. 

Divadelní režisér Kristóf Kelemen

Besides stylish period interior, archive footage is projected onto several screens on stage together with live footage captured by a camera, creating a certain claustrophobic feeling of perpetual surveillance. The music soundtrack is provided by the Hungarian underground musician Péter Márton. The dramatizations are not merely historical, the text alludes to the current world where every step we make is recorded. “The theme of secret agents and spying is so loaded in Hungary. I find it a mistake that after the change of the regime these documents were not made public at once. And thus, until today, it's possible to put a label on people,” says Kristóf Kelemen.

The play can be seen twice a month throughout the year at the cultural centre Trafó in Budapest.