Architektka Anna Švarc v Bourání: Do metra patří umění

5. únor 2020

Největší audioportál na českém internetu

Anna Švarc | Foto: archiv Anny Švarc

Poslechněte si rozhovor s Annou Švarc, architektkou, která má za úkol zlepšit podobu pražského metra

Architektka Anna Švarc má za úkol zlepšit vzhled stanic pražského metra. Nic ale nenavrhuje. Místo toho mluví, vysvětluje, domlouvá se s projektanty, s techniky, s uživateli, umělci, majiteli sousedních pozemků.  Prý zatím docela úspěšně. „Ale uvidíme. Ještě jsem nikomu nešlápla na patu,“ říká v rozhovoru s moderátorkou pořadu Bourání Karolínou Vránkovou.

Jedním z jejích úkolů je dohlédnout na architektonickou stránku osmi nových stanic trasy D. Do funkce nastoupila ovšem až před třemi měsíci, v době, kdy byly návrhy nových stanic už více nebo méně rozpracované – a kritizované. Jejich autorem je ateliér Metroprojekt a svým rukopisem dost připomínají jejich další, též vlažně přijaté, stanice „áčka“: Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny.  „Když jsem viděla vizualizace, dost jsem se bála,“ říká Anna Švarc. Podle ní je ale ještě dost možností, jak to zlepšit.

U některých stanic už základní parametry jako velikost a typ vestibulu jasná, i tak lze mnohé změnit. Anna Švarc se snaží hlavně o jejich „oproštění a zjednodušení“, aby bylo možné tam umístit zajímavá výtvarná díla; pro stanici na Pankráci tvoří umělec Jakub Nepraš, pro Olbrachtovu malíř Vladimír Kokolja, další umělci se budou vybírat v soutěžích. Výtvarné umění podle ní do pražského metra patří už od jeho začátku. Nejvíc asi sklo; starší stanice mají řadu skleněných plastik a objektů. Chce také  pracovat se světlem; proč by musely podzemní prostory být naplno nasvícené jako nádraží? Klidně se dá ubrat a vrátit sem trochu atmosféru podzemí, uvažuje v rozhovoru.

Anna Švarc, metro Vltavská

Mluvíme i o tom, jak se Anna Švarc stala architektkou. Její tatínek pracoval v Aeru Vodochody, což je možná začátek. Hodně totiž cestoval a v Kyjevě se seznámil s Anninou matkou, mladou ukrajinskou architektkou. Pak jezdili po světě společně, od sedmi let Anna vyrůstala v Káhiře a odtamtud má lásku k velkoměstům a také první vzpomínku na metro. „V té době bylo úplně nové, pamatuji se, jak se tomu všichni divili,“ vzpomíná. „Jsou tam mimo jiné vozy pro ženy a moje kamarádky, které tam žijí, si to chválí,“ říká.   

Čtěte také

Po návratu do Čech vystudovala Vysokou školu umělecko-průmyslovou v Praze, pak odjela na stáž do Londýna. Nejdřív pracovala v ateliéru architektky Evy Jiřičné, potom v ateliéru Egret West, kde vznikal mimo jiné manuál londýnského metra. „Je tam typologie stanic a taky základní návod, jak se chovat při jejich rekonstrukci a při výstavbě stanic nových,“ vysvětluje architektka. Teď je její zaměstnavatel Dopravní podnik hl.m. Prahy. Její cíl je, aby metro bylo krásnější místo; je to dopravní prostředek, ale taky veřejný prostor užívaný denně deseti tisíci lidí. Právě ty považuje za svoje klienty a chce od nich zpětnou vazbu a náměty. „Jsem tu pro lidi, kterým záleží na metru a jeho estetice,“ říká.

Návrhy na plánované stanice trasy D se setkaly s kritikou. Ale ještě se dá hodně změnit. Oprostit, zjednodušit a doplnit kvalitním současným uměním, tak nějak zní recept Anny Švarc, architektky pražského metra. Poslechněte si celý rozhovor!

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.