Budoucnost metra v Praze? Možná spolupráce s developery a David Vávra jako „umělecký šéf“ trasy D

metro
metro

Pražané se v nejbližších letech snad dočkají nové linky metra. Město ji pravděpodobně bude stavět se soukromým investorem. Proč nechce Praha budovat podzemku sama a nebudou pak nové stanice vypadat spíš jako obchodní domy? O tom, jak by měla probíhat spolupráce města a developerů i o architektonické a výtvarné podobě nové linky, diskutovali v magazínu Přes čáru náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr a architekt Petr Kučera z iniciativy Metro D jinak a lépe.

O nové lince se sice mluví už celá desetiletí, podle Adama Scheinherra (Praha sobě) ale stavba začne až příští rok. Trasa D by měla vést z Pankráce jedním směrem do Depa Písnice a druhým na Náměstí Míru. V minulosti hlavní město uvažovalo o stavbě ve spolupráci se společností Penta, pak ale od spolupráce ustoupilo. Objevily se totiž obavy, že spojení by bylo pro město nevýhodné. Také současné vedení města chce ovšem spolupracovat se soukromým sektorem. Neznamená to prý ale, že se developer bude podílet přímo na stavbě metra. „V okolí vestibulů jsou velká rozvojová území, která je dobré využít pro rozvoj jejich okolí, a dopravní podnik sám není developer,“ vysvětluje Scheinherr. Soukromý investor ale musí splnit podmínky města.

Proti spolupráci města s developery není ani Petr Kučera. Před rokem 1989 totiž Praha také nestavěla metro sama, tehdy byl ale spolupracujícím subjektem stát. „Důležité je ovšem nastavení pravidel tak, aby byla pro město výhodná a aby metro plnilo svoji funkci dopravní, estetickou i komerční.“ Adam Scheinherr s Petrem Kučerou souhlasí. „Ke každé stanici by měla vzniknout koncepční studie a měla by být zajištěna návaznost na okolní dopravu včetně záchytných parkovišť a pěších a cyklistických tras,“ vysvětluje Scheinherr. „Pak může v okolí vzniknout i nová zástavba. Lidé tam pak nebudou muset jezdit autem,“ doufá náměstek pro dopravu.

Pražský styl: Jak stavět metro v roce 2016

03688844.png

Slovo skanzen se v Praze používá pro centrum města. V některých denních dobách jeho části skutečně působí jako venkovní muzeum, jehož jediným účelem je existovat kvůli turistům. Teď se zdá, že se Praha chystá vystavět další skanzen, a dokonce podzemní, věnovaný architektuře 90. let. Novou trasu metra má projektovat společnost Metroprojekt, jejíž poslední realizované stavby na trase A si Pražané dobře zapamatovali. Přes šest tisíc lidí už podepsalo online petici, která požaduje, aby autoři jednotlivých stanic vzešli z architektonických soutěží místo z kanceláří Metroprojektu.

Po otevření nových stanic linky A se na hlavu dopravního podniku a radnice snesla vlna kritiky, která upozorňovala na nevalnou architektonickou a výtvarnou kvalitu stanic od Bořislavky po Nemocnici Motol. Členové iniciativy Metro D jinak a lépe, mezi které tehdy patřil jak Petr Kučera, tak Adam Scheinherr, požadovali vypsání architektonické soutěže na trasu D. Scheinherr v současnosti sice na magistrátu pracuje, ale soutěž na celou linku se ani tak vypsat nepodařilo. Zpozdilo by to totiž zásadně celou výstavbu. „Rozhodli jsme se proto, že půjdeme cestou výtvarných soutěží pro jednotlivé stanice a vyzveme umělce napříč obory – sochaře, architekty, skláře, výtvarníky, aby tam byla umístěna aspoň kvalitní díla.“ Koordinátorem podoby Déčka by měl být architekt David Vávra, který bude komunikovat s umělci a také dohlížet na soutěže na výzdobu stanic.

Nepřipraví se hlavní město spoluprací s developery o vliv na lukrativní parcely? Jak by se měly rekonstruovat stávající stanice metra? A na kterou jedinou stanici linky D bude vyhlášena architektonická soutěž? Poslechněte si magazín Přes čáru.