Automatky: Umíte správně dýchat?

8. červen 2017
Veronika Vidomusová

Většina z nás využívá pouze 20 % kapacity svého dechu. Správné, vědomé dýchání přitom uvolňuje napětí a stres, pomáhá dobrému trávení, posiluje pánevní dno a napravuje rozestup břišních svalů po porodu.

„Diastázu, neboli rozestup přímých břišních svalů, můžeme mít i nezávisle na těhotenství, ale většina žen ji má až po porodu. Napravujeme ji dechem. Nadechujeme se do břicha až do posledních žeber a vydechujeme s pomocí vyslovování písmena š, jako bychom měly pocit svazování korzetu. Díky této technice si poporodní rozestup do půl roku snadno stáhneme,“ říká Veronika Vidomusová, lektorka cvičení pro těhotné ženy a maminky s dětmi do jednoho roku.

Naučit se správné techniky dechu ale může kdokoliv nehledě na pohlaví a stav. „Nejde to ze dne na den. Ani já jsem se to nenaučila hned a možná dodnes hledám, jaká technika je pro mě ideální. Ale dech je něco, co máme vždy po ruce. Když jsme ve stresu z práce, když jsou naše nervy zkoušené dětmi, nejjednodušší věc, jak se uvolnit, je dýchat, ale musí to člověk umět a musí na správný dech myslet,“ dodává Veronika.

Veronika Vidomusová několik let cvičila program Vnímej své tělo, jehož zakladatelkou je bývalá česká reprezentantka v atletice, absolventka FTVS a fitness trenérka Zuzana Bičíková. V těhotenství se pak věnovala józe pro těhotné a sama lektorovala běžné cvičební lekce. Po své poslední hodině těhotenské jógy druhý den hladce porodila. Za půl roku začala vést hodiny pro těhotné ženy, kde se maminky zastaví a vnímají svůj dech a plod. A také lekce pro maminky s malými dětmi, kam chodí matky i děti společně.

„Na lekcích si všímáme miminek, které jsou nám svým pohybem velkými učiteli. Je to vlastně náš vzor. Už pasením koníků se spouští správný pohybový program, psychomotorický vývoj,“ říká Veronika.

Poslechněte si Automatky o cvičení a metodách dechu nejen pro těhotné ženy! Uslyšíte třeba i důležité praktické rady, jak se rychle protáhnout v běžném pracovním dni…