Automatky s umělkyní Kačou Olivovou: Mateřský tělo je požehnaný a břicho je takovej dárek
Finalistka letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého, nastupující pedagožka pražské AVU, kurátorka a performerka, jejíž umění se posledních šest let točí okolo mateřství, Kača Olivová den po vyhlášení vítěze Ceny Jindřicha Chalupeckého přijala pozvání do Automatek. A nikomu nevadilo, že nevyhrála.
„Pracuju s tělem a mateřství je pro tělo úplná nálož. Objevíš, co tvoje tělo dokáže, je to zázračný, fascinující a zároveň trochu šílený. Říkáš si, co jsem teď. Jsem nosič, nebo Pandořina skříňka, nebo kinder vajíčko, který zas není tak důležitý, ale bez něj to nejde? Pak člověk sleduje, jak z něho teče mlíko, a říká si, wow, to není možný! Tohle fakt dělám sama? Tohle všechno? To pro mě bylo hodně bohatý a pořád si myslím, že je to velká inspirace a výzva,“ říká matka pětiletého syna Lva. Její ojedinělá společenská reflexe mateřství vstoupila do povědomí širší veřejnosti nejen díky veřejnému performování při kojení, ale právě osvíceným přístupem poroty Ceny Jindřicha Chalupeckého, kterou vede už několik let novopečená matka Karina Kottová.
„Mám ráda kýč, trapnost a stud. Seriózních performerek je u nás dost,“ říká umělkyně Kača Olivová

„Nahá bych chodila pořád, kdyby tu bylo dost teplo a nebyl to problém. Kýč miluju, bez něho to nejde; nejlepší materiál jsou plasty a nejlepší jsou fejky,“ říká Kača Olivová, finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého. V dopoledním rozhovoru na Radiu Wave promluvila o svém přístupu k tělesnosti, feminismu a o tom, jak těžké je oddělit osobní život od performance.
„Po porodu je tělo jiný a nějaký normy na to, jak má vypadat ženský břicho, jsou fakt úplně zvrhlý a tomu se tady fakt nebudeme nějak přizpůsobovat. Přijde mi zvláštní si představovat, že když se tvoje děloha zvětšila do obrovskejch rozměrů, že se pak zase smrskne do velikosti pěstičky a břicho úplně splaskne,“ říká o fyzických projevech mateřství Kača. „Mateřský tělo považuju za požehnaný a břicho je takovej dárek a klenot, kterej si neseš. A není to něco, na co měli všichni koukat a komentovat, jestli seš zase těhotná nebo jenom tlustá nebo co jako?!“
Poslechněte si rozhovor s Kačou Olivovou. Dozvíte se, jak si stojí ženy v umění, kde bere Kača inspiraci, zda bude mít druhé dítě a kolik má doma čelenek s kočičíma ušima.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.